L'augment en el consum d'Internet, xarxes socials i pantalles electròniques durant el període de confinament a conseqüència de la crisi del covid-19 s'ha fet evident en l'enquesta realitzada per la Unitat de Prevenció en Conductes Addictives (UPCCA) de la Vall d'Albaida.
Segons els resultats obtinguts, després de la col·laboració de prop de 600 participants, un 45’3% dels enquestats admet haver augmentat entre una i dues hores al dia més que abans a l'accés diari a Internet, xarxes socials i pantalles; mentre que un 42’5% reconeix haver augmentat el consum en més de dues hores al dia.
Per franges d'edat, les persones entre 21 i 30 anys són els que més han augmentat el temps dedicat a Internet des del confinament, seguits per aquells que tenen entre 31 i 40 anys. Encara que en general, del total dels enquestats, (a partir de 12 anys), la majoria han augmentat el consum d'internet en un 40% des del confinament.
Els motius principals pels quals aquestes xifres s'han disparat són el passar el temps i l'oci en un 39’31%. Després, el segon motiu més justificat entre els enquestats, amb un 32’6%, són els estudis o el treball, mentre que el comunicar-se amb familiars, amics o companys de treball ocupa el 26’5% dels casos.
Des de la UPCCA admeten que Internet i les xarxes “ens estan servint per a estudiar, treballar i comunicar-nos”, però afigen que “hem de revisar l'ús que fem”. En aquest sentit, llancen una sèrie de recomanacions, entre les quals destaquen controlar el temps d'ús, reflexionar sobre si som capaços de parar la tecnologia, prioritzar el bon ús dels dispositius i supervisar que els menors també ho facen i intentar utilitzar-lo per a dur a terme coses saludables com buscar notícies, receptes de cuina, vídeos de manualitats, etc. D'altra banda, adverteixen també del perill de la privacitat. “Hem de ser conscients que tot el que publiquem en Internet no desapareix mai”, expliquen, i afigen que “podem facilitar dades personals i ser víctimes d'alguna venda fraudulenta”, adverteixen des de la UPCCA.