La Regidoria de Cultura i la Biblioteca Pública “Ramon Haro Esplugues” d'Agullent han preparat una nova edició —i ja en van cinc— de l’Octubre Lector. Enguany s’han organitzat dotze activitats que es desenvoluparan al llarg de tot el mes d’octubre.
Des del 25 de setembre, la Sala d’Exposicions de la Casa de Cultura acull l’exposició Maria Beneyto: Vida ferida de lletra, dedicada a l’escriptora de l’Any 2025, i cedida per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua. A més, de l’1 al 15 d’octubre, les persones usuàries de la biblioteca podran participar en la campanya “Adopta un llibre en valencià”, triant un exemplar d’entre els disponibles. A partir del 8 d’octubre, es podrà visitar també una selecció bibliogràfica relacionada amb la festivitat del 9 d’Octubre, amb premis per a les 10 primeres persones que en facen préstec.
El mateix 8 d’octubre, a les 19.00 h a l’Auditori Municipal, tindrà lloc la presentació del llibre Sermó de la Santa Conquista de la ciutat de València de Gaspar Blai Arbuixech, a càrrec dels autors de l’edició i estudi de l’obra, Emili Casanova i Antoni López. L’acte començarà amb el lliurament dels premis als millors expedients acadèmics locals d’ESO, batxillerat i cicles formatius.
El dijous 16 d’octubre començarà el Curs d’Iniciació al Llenguatge de Signes, impartit per Miguel Ángel Cuevas, amb quatre sessions que es faran els dijous següents, d’una hora i mitja de durada. Cal inscripció prèvia a la biblioteca (biblioteca@agullent.org o al 962907659).
El divendres 17, a les 19.00 h, al Casal Jove, tindrà lloc una xarrada de Georgina Mollà sobre el contingut a les xarxes socials, dirigida a tots els públics i especialment a la joventut. L’endemà, dissabte 18 al matí, es realitzaran sessions de bebeteca, club de lectura infantil i club de lectura de 1r cicle de Primària. Per la vesprada, a les 20.00 h, José Manuel Belda presentarà la seua nova novel·la El creador de libros a l’Auditori Municipal, amb signatura d’exemplars i refrigeri per a les persones assistents.
En les últimes setmanes d’octubre, l’alumnat de l’Escola Municipal Infantil La Jordana visitarà la biblioteca per a gaudir d’un contacontes i taller sobre criatures fantàstiques valencianes. El dilluns 27, a les 19.00 h, Enric Abad participarà en una sessió oberta del Club de Lectura d’Agullent, centrada en el seu llibre Els corcs. El dijous 30, a les 19.00 h, a la biblioteca, es lliurarà el premi al millor booktràiler del concurs celebrat enguany. Finalment, el divendres 31 al matí, l’alumnat d’Infantil del CEIP Sant Vicent Ferrer visitarà la biblioteca, on escoltaran un conte i participaran en un taller sobre monstres valencians.
Maria Herrero, regidora de Cultura, declara que “un any més hem preparat una programació diversa i completa per a reivindicar el plaer de la lectura, incentivar el gust per l’escriptura i apostar per activitats inclusives des del millor espai que hi tenim al poble per a fer-ho, la nostra biblioteca pública”. Per la seua banda, Maria Josep Gramage, bibliotecària, destaca que “la programació de l’Octubre Lector va enfocada, a més a més, a celebrar el 9 d’Octubre, el Dia de les Escriptores (16 d’octubre) i el Dia Internacional de les Biblioteques (24 d’octubre)”. Algunes de les activitats també s’inclouen dins la campanya “Espanta la por!” de l’ETNO – Museu Valencià d’Etnologia, en què Agullent participa.