Aquest dijous, el grup municipal Compromís per Ontinyent ha presentat la moció que defensarà al Ple Ordinari de desembre de l’Ajuntament d’Ontinyent, per la millora de les instal·lacions, equipaments i funcionament del Teatre Echegaray. La proposta, registrada pel portaveu valencianista i cap de l’oposició municipal, Nico Calabuig, recull una bateria de propostes per al manteniment i adaptació a les necessitats actuals de la instal·lació, com l’estudi de millores en l’acústica, la visibilitat i l’accessibilitat del Teatre, o el desenvolupament d’un pla de manteniment i un pla d'adquisició de material.
En paraules de Nico Calabuig, “el Teatre Echegaray és un espai fonamental per a la vida cultural i social d’Ontinyent. Compta amb una ubicació cèntrica, amb l'aforament més gran de la ciutat i acull desenes d’activitats de tot tipus durant l’any. Fa quinze anys que es va reobrir després de la seua rehabilitació integral, i amb tot el temps que ha passat, cal apostar de nou pel seu impuls i millora. Eixe és l'objectiu de la nostra moció, insistir en la importància d’invertir en el manteniment i l’adaptació a les necessitats actuals de les infraestructures que ja tenim a Ontinyent. Fer grans obres noves està bé si s’inverteix on cal, però cuidar i mantindre el que ja tenim és imprescindible, per a evitar haver de fer inversions milionàries posteriors que corregisquen anys de poca inversió”.
Calabuig ha explicat que “a la moció recollim un total de huit propostes per avançar en la millora del Teatre Echegaray. En primer lloc, proposem realitzar un estudi acústic del Teatre per a detectar les intervencions necessàries per a aconseguir una millor sonoritat. En segon lloc, també plantegem que s’estudien i apliquen mesures que milloren la visibilitat de l’escenari, tenint en compte que ara es perden franges de visió pel marc existent en la caixa de l’escenari, sobretot quan es fan concerts de bandes o orquestres. I en tercer lloc, demanem que s’apliquen mesures que milloren l’accessibilitat de tota la instal·lació. Per exemple, les escales de l'amfiteatre no tenen barana, i açò suposa un risc molt gran de caiguda per a les persones que necessiten entrar o eixir durant una actuació, quan estan les llums apagades”.
“Per altra banda, demanem que es publique en la web de l’Ajuntament el rider tècnic, les mesures de l’espai i l’equipament disponible al Teatre Echegaray. Més enllà de ser un document intern de funcionament, pot resultar molt útil que siga d'accés obert i que qualsevol persona, entitat o companyia puga conéixer amb certesa l’equipament que té el Teatre, de forma actualitzada. A més, proposem que es desenvolupe un pla de manteniment, en aspectes com la pintura de parets, corredors, camerinos i façana exterior, el tractament de les humitats o l’estat de les llums. Cal identificar i realitzar actuacions per a garantir el bon estat de la instal·lació en tot moment”, ha remarcat Calabuig.
El portaveu ha assenyalat que “també plantegem un pla d’adquisició de material, que faça previsió de totes les necessitats del Teatre en relació amb la compra de faristols, cadires o materials tècnics d’imatge, llum i so. L’actualització dels elements tecnològics, com focus, micròfons, dispositius o cablejat, també és molt important per a poder oferir un servei de la màxima qualitat al Teatre Echegaray. A més a més, demanem que es realitze la normalització lingüística de tota la senyalització de la instal·lació amb la incorporació del valencià, i, per últim, que s'estudien mesures per a atenuar el soroll de passos causat per l’existència d’un sòl de fusta al Teatre”.
“Les propostes que posem damunt la taula són clares però obertes. Una vegada més, treballem una proposta realitzable, sempre que hi haja voluntat política. Des de Compromís per Ontinyent mantenim contacte constant amb el teixit cultural, i aquestes demandes són comunes a moltes de les entitats, que ens han ajudat amb les seues idees. Per això, amb la nostra proposta volem fer un pas endavant en la millora i l’impuls del Teatre Echegaray com un espai acollidor i adaptat a les necessitats actuals. Esperem comptar amb el vot favorable de tots els partits, ja que qui eixirà guanyant amb aquesta proposta és la cultura, l’art, les entitats i la ciutadania”, ha conclòs Nico Calabuig.