El col·legi Santa María ha iniciat curs amb nou equip directiu. Andrés Navalón pren les regnes de la direcció pedagògica, en substitució d'Isabel Mollá, de qui destaca que ha sigut guia i referent, així com la seua dedicació incansable

- Quan comença la seua vinculació al col·legi?
- Vaig començar ara fa deu cursos. Vaig entrar per a cobrir una part de les hores d'una mestra, que donava moltes àrees diferents. Llavors es permetia repartir les matèries. Jo em vaig fer càrrec de les assignatures de Ciències Socials, i a partir d'ahí, em vaig implicar en diferents activitats que el col·legi realitzava. A l'any següent vaig continuar en el col·legi. Vaig estar un any de tutor i al poc temps va haver un canvi d'equip directiu en el qual a mi em van proposar ser cap d'estudis amb Isabel com a directora.
- Com afronta el càrrec?
- Isabel Mollá ja portava uns quants anys com a directora, amb els dos últims en unes circumstàncies molt complicades pel covid, un fet que a nivell personal i emocional és esgotador. Ha sigut una guia i una referent en la seua tasca com a directora pedagògica. La seua dedicació ha sigut incansable en tot moment. Sempre ha transmés alegria i entusiasme.
Crec que l'encarregar-se de la direcció i els altres càrrecs directius al final és un servei. Són unes funcions que s'han de fer, encara que als docents el que ens agrada és estar com més temps a l'aula, millor. Al final, saps que durant uns anys has de deixar un poc de costat el que més t'agrada, que és estar amb els alumnes, i encarregar-te de la part directiva, que cada vegada comporta més burocràcia i paperassa. L'aula és el nostre espai de llibertat.
- Quins objectius s'ha marcat?
- Continuar la dinàmica i potenciar els canvis que fa sis anys l'equip directiu començarem a implantar, amb la idea de canviar la imatge del col·legi i donar pas a la innovació. Volem que, a poc a poc, la innovació no pare. Pensem que ha d'estar cada vegada més present a les nostres aules. El que volem és que els nostres alumnes quan isquen tinguen cada vegada més eines per a poder afrontar el món que els envolta. L'educació clàssica, basada a memoritzar dades té els dies comptats. Fa falta una part d'això, és indispensable saber utilitzar la memòria i retindre informació, però també tindre eines per a utilitzar la tecnologia de manera correcta, saber desembolicar-se de manera oral en diferents àmbits... i és també molt important saber treballar en grup de manera cooperativa.
La idea és aprofundir en aquesta innovació, al mateix temps que ens reafirmem com a centre catòlic pertanyent a la xarxa de col·legis diocesans de l'Arxidiòcesi de València. És una gran sort estar acompanyats per 66 col·legis, la qual cosa dóna molta força per a emprendre projectes comuns. Per exemple, abans del covid féiem trobades comunes de col·legis diocesans, la qual cosa permet als nostres alumnes conéixer a uns altres d'altres localitats i això dóna molta riquesa.
Un altre exemple és el projecte conjunt estem preparant amb un col·legi d'Alcoi i un altre de Banyeres.
En tercer lloc, continuem millorant l'edifici antic. Tenim al cap diverses coses importants. La idea és potenciar-lo, especialment alguns espais com la sala d'actes.

- És el tercer curs amb el nou edifici en marxa, com els ha ajudat a afrontar la pandèmia?
- Ha ajudat i molt. Sense aquest edifici, no hauríem pogut atendre de manera presencial a tots els alumnes. L'ampliació ens va permetre garantir tota la presencialitat de l'etapa d'ESO. El laboratori i la biblioteca els reconvertim en aula ordinària. El menjador, d'altra banda, en ser més gran permetia que els alumnes pogueren menjar i mantindre els grups bambolla. En la planta de direcció hem pogut continuar parant atenció personalitzada als alumnes per part de l'orientadora, tant de primària com secundària. Alguna cosa que ens consta que en altres centres han tingut molt complicat.
- Reprendrà el centre activitats com els musicals?
- El projecte del musical tenia tres potes: cor, teatre i coreografia. El cor ha représ ja els assajos des d'abril, al pati i amb la distància recomanada. Per a un musical és més complicat, perquè inclou canvis de vestuaris i un espai obert limita molt. Respecte al grup de teatre, hi ha diversos professors que estan valorant com reprendre l'activitat mantenint les distàncies i altres normes.
- Com han viscut l'inici de curs?
- L'any passat, quan vam tornar havíem estat mig any sense trepitjar una aula. Al principi, es tenia molt present les diferents restriccions. Aquest curs, és cert que pot haver-hi una mica més de relaxació, però les normes es mantenen i es continuen complint, encara que les famílies s'han acostumat a conviure amb el covid, per a bé i per a mal. En el nostre cas, és una sort que l'Ajuntament ens permeta tancar el carrer, la qual cosa permet una millor mobilitat de les famílies i ajuda a evitar les aglomeracions en els moments de l'entrada i l'eixida. Jo diria que no se li té tanta por, però hi ha respecte.