La Sala Gomis va acollir ahir dijous la presentació dels programes i projectes innovadors que els centres educatius d'Ontinyent que participen en el programa europeu Erasmus han estat triats pel ministeri d'Educació.
Així, els responsables d'aquests programes en els col·legis CEIP Vicente Gironés, CEIP Bonavista, CEIP Martínez Valls, IES Jaume I, IES Pou Clar i IES l’Estació van presentar i van explicar els seus respectius programes.
L'acte, que coincidia amb la celebració del “Erasmus Day”, també va comptar amb la ponència de Mariola Hernández, experta en programes europeus, que va explicar la importància de continuar innovant en educació de la mà dels diferents programes europeus. Mariola Hernández, llicenciada en Filologia Anglogermànica, Màster en Direcció i Gestió de Centres Educatius i Ambaixadora Sènior Programa d'Escoles Ambaixadores del Parlament Europeu- Programa EPAS (2019), va formar al professorat dels CEIP Bonavista i CEIP Martínez Valls en el CEFIRE de Xàtiva per a sol·licitar els projectes Erasmus+ que han aconseguit. D'altra banda, també treballa amb l'IES Pou Clar en un consorci per a facilitar a l'alumnat d'FP la realització de pràctiques a Europa.
Durant la conferència d'ahir dijous, Mariola Hernández va explicar el programa Erasmus+ i també altres possibilitats d'internacionalització en l'àmbit educatiu, com són el Portfolio Europeu de les llengües, el eTwinning o els programes d'auxiliars de conversa.
Mariola Hernández va destacar algunes de les raons per a embarcar-se en Erasmus+, com ara la millora de la docència i l'ensenyament; el poder ampliar els horitzons de l'alumnat; oferir oportunitats i experiències i també adquirir un coneixement intercultural i establir sinergies amb altres organitzacions.
IES Pou Clar participa en el consorci Erasmus+ KA102
Després de la ponència de Mariola Hernández, va ser el torn dels centres educatius d'Ontinyent, que van explicar els projectes per als quals han estat seleccionats. En el cas de l'IES Pou Clar, participa en el consorci “Business and Inclusivament Training, our Future of VET in Europe”, que possibilita que tant l'alumnat com el professorat milloren la seua formació. El projecte té una durada de 12 mesos i està dissenyat perquè 95 alumnes puguen realitzar pràctiques d'un mes o de tres mesos, 10 places de job shadowing per al professorat i 24 per a professorat que acompanya a l'alumnat i facilita la seua incorporació a les empreses d'acolliment. Així, els alumnes dels centres que participen en el consorci podran realitzar pràctiques en empreses d'Itàlia, Irlanda, Malta, Alemanya, França, Portugal i Polònia. Concretament, de l'IES Pou Clar han participat en aquest programa alumnat d'Atenció a persones en situació de dependència i del cicle de Manteniment Electromecànic (estades en Pesaro i en Derry).
L'IES Jaume I participa en el projecte Erasmus+ amb un programa perquè els estudiants de 2n, 3r i 4t d'ESO estudien francès com a segona llengua estrangera. Amb el lema “Notre identité, c’est notre diversité”, comparteix projecte amb centres de Luxemburg, França, Portugal, Xipre i un altre centre espanyol a les Illes Canàries. El projecte tenia una durada de dos cursos (el passat i el que ara comença) però per la pandèmia es van anul·lar les visites a Portugal i a Xipre, per la qual cosa es va sol·licitar una pròrroga d'un curs més, que ha estat acceptada. Els responsables del programa en cada país estan tractant de reconduir les activitats, atès que de moment no es poden realitzar les visites a altres països.
El CEIP Bonavista va aconseguir el curs passat el primer projecte KA101 del centre, “Eines per al canvi”. Concretament, se'ls va concedir realitzar 12 mobilitats en 24 mesos.
Per a aquest curs, el director del centre, Enrique Molina, ha estat l'encarregat de coordinar el nou projecte, que porta per títol “Acompanyant a la infància amb una mirada respectuosa” i que té com a objectiu principal incorporar un nou paradigma educatiu amb unes metodologies que respecten els ritmes individuals de l'alumnat.
El projecte constarà de tres visites a Estònia, Finlàndia i Croàcia per a sis professors d'Infantil que visitaran diferents centres per a observar les seves pràctiques educatives. A més, també s'inclou la realització de tres cursos formatius per a dos mestres en cada curs, que es desenvoluparan a Finlàndia, Grècia i Itàlia.
En total, són 12 mobilitats per a 12 mestres que realitzaran en 24 mesos, però que per la situació actual, el més probable és que sol·licitin una pròrroga.
Els actes de “Escoles de Famílies” continuaran el 26 de novembre, quan, coincidint amb la Setmana de Ciutats Educadores i la Universitat de Tardor, se celebrarà una taula rodona en el Centre Cultural Caixa Ontinyent. Almudena Saurín, de la Universitat de València; Javier Cabedo, president de COEVAL, i Fran Albero, director de l'IES L’Estació, exposaran el present i el futur de la Formació Professional.