ATEVAL (Associació d’Empresaris del Sector Tèxtil de la Comunitat Valenciana), en col·laboració amb l'ICEX, han presentat este matí el projecte 'La internacionalització del sector tèxtil', amb l'objectiu de donar suport i assessorament a aquelles empreses que s'endinsen en els processos de comerç exterior i que necessiten d'un programa d'iniciació o de reorientació estratègica comercial.
Durant l'acte s'han presentat les diferents activitats de promoció, plataformes, canals i programes transversals previstos per a 2023, als que les indústries tèxtils poden accedir per impulsar l'exportació i guanyar en visibilitat exterior.
L'acte ha comptat amb la participació de José Ramón Revert, president de Home Textiles from Spain; Pablo Conde Díez del Corral, director de Moda, Hábitat e Industrias Culturales ICEX, Pilar Rodrigo Baixauli, cap Sector ICEX de la Direcció Territorial València i Leila Bachetarzi, directora de Promoció Comercial i Internacionalització ATEVAL. La jornada, seguida per prop de 50 empreses del sector, ha sigut clausurada per José Vicente Serna, president d'ATEVAL.
Amb l'objectiu de donar a conèixer tota l'activitat prevista per a 2023, este matí s'ha donat a conéixer el Pla d'Activitat del departament Hàbitat 2022/23 d'ICEX. Pablo Conde, director de Moda, Hábitat e Industrias Culturales ICEX ha detallat les principals accions de promoció previstes per abraçar els diferents mercats internacionals, i amb una aposta especial en Estats Units. A més, s'han donat a conéixer les diferents plataformes, canals, plans de mitjans i xarxes d'oficines de les quals disposa l'ICEX per a que les empreses puguen guanyar en presència i visibilitat exterior. Així mateix, ha destacat l'interés per projectes que diferencien les empreses espanyoles i aporte valor, com aquells en matèria de lideratge de la dona i en matèria de sostenibilitat.
Per la seua part, Leila Bachetarzi, directora de Promoció Comercial i Internacionalització d'ATEVAl, ha exposat el pla sectorial Tèxtil-Hogar 2023, baix el paraigües de 'Home Textiles from Spain', que en col·laboració amb l'ICEX preveu la presència del sector en fires com Paris Deco Off (França), Proposte (Itàlia), Hometex (Turquía) o les missions inverses de compradors i prescriptors internacionals dutes a terme en el marc de la fira Home Textiles Premium by Textilhogar.
Per últim, Pilar Rodrigo Baixauli, cap de sector d'ICEX de la direcció territorial València, ha donat a conèixer dos programes d'ajudes transversals de gran interés com l'ICEX Next. Es tracta d'un programa de definició o redefinició estratègica i anàlisi de mercats de 24 mesos, dirigit a PYMES espanyoles, sense límit de xifra d'exportació, que desitgen internacionalitzar el seu negoci y/o consolidar la seua presència en l'exterior. Un programa que compta amb el suport econòmic de fins 24.000€.
Per altre costat, s'ha presentat el programa ICEX Vives, de formació de talent per a una internacionalització sostenible, al qual es pot accedir des de les empreses o directament joves que vulguen ampliar la seua formació en este camp. El programa, que es posarà en marxa en 2023, oferirà pràctiques formatives de fins 12 mesos per universitaris o amb FP superior o mitjana.
A l'inici de la jornada, José Ramón Revert, president de Home Textiles from Spain, ha volgut destacar la importància de la internacionalització per al sector tèxtil-hogar, que en 2021 va tindre una xifra de negoci de 2.170 milions d'euros, dels quals el 57% es va dedicar a mercats d'exportació. I en esta línia, ha assenyalat que, fins juliol de 2022, la xifra d'exportació era de 810 milions d'euros, el que suposa un 19% per damunt que l'any anterior.
Per la seua part, Pablo Conde, director de Moda, Hábitat i Indústries Culturals ICEX ha ficat en valor l'extensa tradició exportadora de les empreses del sector tèxtil i ha insistit en què l'ICEX "és una administració propera que estem a la disposició de les empreses per resoldre dubtes i ficar al seu servei tots els instruments que tenim per donar-los suport en processos d'internacionalització".
Per últim, per tancar la jornada, José Vicente Serna, president d'ATEVAL, ha insistit en "la necessitat d'una major inversió per part de les administracions públiques" i "seguir treballant i cooperant per reforçar la imatge de marca del país i el valor del producte". Per últim, ha agraït a l'ICEX "el seu suport i la relació propera que manté, tant amb ATEVAL com amb les empreses del sector per impulsar estos plans d'internacionalització".