- Amb quins objectius naix Lurbel?
- Ser una marca esportiva d'alt rendiment que aporta un valor afegit en aquest mercat a través d'una oferta àmplia de productes tecnològics, com a calcetins, malles i samarretes primera capa transpirables, termorreguladores i tèrmiques, peces de compressió i accessoris
- Qui funda l'empresa?
- Els germans Rafa i Miguel Lurbe, al costat del pare, Miguel. I a principis dels 2000 em vaig incorporar al negoci familiar jo, el xicotet dels germans.
- Quin balanç realitzen d'aquests 25 anys?
- Construir la marca Lurbel i arribar al punt en què estem en l'actualitat ha costat molt, ha sigut una carrera d'obstacles. El balanç és bo però ha sigut molt complicat.
- Què ha sigut el més difícil?
- L'aposta de Lurbel per oferir productes d'alt rendiment i de fabricació pròpia en els temps que corren ha suposat un gran repte. És un projecte que va a contra corrent. Primer, perquè hem hagut de fer-nos un lloc convivint amb una sèrie de marques que són multinacionals i amb potencial molt gran. D'altra banda, està l'aposta per la fabricació pròpia, i el voler estar sempre a l'avantguarda quant a innovació i potencial de fabricació, amb els costos que açò comporta i els riscos.
- Quin ha sigut la seua evolució?
- Lurbel comença en 1992 com una empresa dedicada íntegrament a la calceteria de vestir, que es distribuïa en mercats ambulants i en tendes com merceries, a les quals proveïa el nostre pare i fundador, Miguel. Des dels inicis, una aposta clara per la qualitat i bon servei, va fer que el producte tinguera sempre molt de mercat.
Amb les primeres importacions asiàtiques, aquest tipus de producte, sense un valor afegit clar, posava en risc la pervivència de l'empresa, la qual cosa ens va obligar a decidir un nou enfocament per a fer sobreviure el projecte de Lurbel. La decisió passava per aplicar un valor afegit al calcetí, i si alguna cosa teníem clar, és que ens encantava l'esport. La necessitat i la passió es van donar la mà i vam pensar aportar al sector esportiu un salt qualitatiu en la calceteria.
- Com es va materialitzar aquest canvi de rumb?
- Volíem oferir el millor calcetí esportiu al mercat. Aqueixa seria el nostre arma per a combatre les creixents importacions de productes cada vegada més barats. Aqueix seria l'inici de la marca tal com la coneixem ara. Era el principi dels anys 2000 i el nou rumb estava marcat.
Va ser necessari apostar per nova maquinària, investigar amb noves matèries primeres, ampliar les instal·lacions, iniciar col·laboracions amb universitats, metges, esportistes d'elit... Quan estàvem construint aquest nou Lurbel, amb la innovació i l'especialització com a bandera, va arribar la crisi a Espanya, i afortunadament la nostra aposta per oferir productes d'altíssima qualitat en un esport que per aquell temps estava emergint i creixent exponencialment, el trail running (o carreres per muntanya), ens van permetre créixer a raó de un 30% anualment en els pitjors anys de la crisi.
Fa un parell d'anys, quan aconseguim consolidar el projecte de Lurbel, ens decidim per crear una nova marca sanitària, MUVU. El projecte ha arrancat amb calcetins terapèutics, amb una tecnologia pròpia i exclusiva, Regenactiv, que protegeix la pell i ajuda a recobrar l'asèpsia de les pells sensibles. També vam crear una segona marca esportiva, a la qual anomenem S2S i que pretén arribar a un mercat menys exigent que el de Lurbel, però amb una elevada qualitat i el mateix servei d'ella.
- Fins a on ha arribat Lurbel?
- A ser un referent en calceteria esportiva i tèxtil tècnic esportiu amb una especial atenció a cura de la pell. Fa poc llegia en un test d'un calcetí Lurbel en la revista Sport Life, la més llegida del segment esportiu, alguna cosa que em va alegrar molt i resumeix molt bé aquesta pregunta: “Parlar de calcetins i Lurbel és com fer-ho de pilotes de futbol i Adidas, de cotxes i Porsche…”
Cal destacar en aquest punt que cal ser ambiciós, però també tenir els peus en el sòl i assumir els riscos amb summa cura. Una empresa familiar és una estructura de naips molt fràgil i una mala jugada pot tirar tot a baix. Per açò, hem anat pas a pas, intentant consolidar a poc a poc els fonaments de la marca abans d'endinsar-nos en nous projectes.
- Què creuen que els diferencia respecte a altres empreses del sector?
- El producte, la tecnologia i el servei. El producte Lurbel té una altíssima qualitat i està desenvolupat amb tecnologies pròpies, (una combinació de fibres i estructures productives que ens destaquen enfront de la competència), amb l'objectiu de protegir a l'esportista. Cada article compleix una missió, els reptes dels esportistes inspiren la nostra innovació. Aquesta és la nostra premissa, i de fet la campanya del nostre 25 aniversari va en aquesta línia.
Respecte al servei, cuidem molt l'atenció al client, servim en 24/48h a tot el territori nacional, i tenim estoc service permanent, la qual cosa el client ens veu com un proveïdor amb el qual és molt fàcil treballar.
- Després de tots aquests anys, per què decideixen quedar-se a Ontinyent?
- Per molts motius: perquè ací estan les nostres arrels i des del principi decidim crear productes que siguem capaços de produir en les nostres instal·lacions, és una màxima per a controlar que cada producte Lurbel compleix les nostres exigències. A més, creiem a Ontinyent com un municipi que ha sigut i ha de seguir sent un referent en la indústria tèxtil, hi ha molt potencial, moltes persones amb una àmplia experiència, que saben fer molt bé les coses, i tota aqueixa experiència no s'ha de perdre. Ens sentim orgullosos d'açò.
- Com van a celebrar este quart de segle?
- Tenim programades diferents accions. La principal d'ella és el Desafío Lurbel Mountain Festival Aniversari. Es tracta d'un festival a l'aire lliure amb competicions de trail running, marxa senderista i modalitat ciclista. Tindrà lloc el 22/23 d'abril en Yeste, Albacete, un lloc estratègic que compta amb més de 300 km2 de terreny. En aquest esdeveniment volem agrair la fidelitat del consumidor nacional. Hem doblat el valor de la inscripció a través de productes de les nostres categories més Premium en la borsa del corredor que obté cada inscrit. Hi ha altres sorpreses que no podem desvetllar però animem a inscriure's a tots (tota la informació de l'esdeveniment en www.desafiolurbel.com).
- Quins són els projectes de futur més pròxims per a Lurbel?
Consolidar les diferents marques del grup MLS Tèxtils i guanyar terreny en el mercat internacional, on a poc a poc tenim millor presència. Però com diu el refrany, anem sense pressa però sense pausa.