
L’Associació d’Empresaris Tèxtils de la Comunitat Valenciana (ATEVAL), en col·laboració amb l’Ajuntament d’Ontinyent, ha impulsat dues jornades dirigides al sector tèxtil que han abordat, des d’enfocaments complementaris, qüestions clau per a les empreses del territori vinculades al disseny, la comunicació de producte i l’estratègia empresarial.
Les sessions han reunit professionals del disseny, l’arquitectura, la consultoria estratègica i empreses tèxtils, amb l’objectiu de generar espais d’anàlisi i diàleg sobre els reptes actuals del sector i les eines necessàries per afrontar-los des d’una perspectiva pràctica i aplicada.
Disseny, teixit i nous llenguatges de l’hàbitat
La primera de les jornades, “Hilando encuentros a través del diseño”, s’ha celebrat al Museu del Tèxtil d’Ontinyent i ha centrat el debat en el paper del teixit en la comunicació de producte, els espais i els nous llenguatges del disseny vinculats a l’hàbitat. La sessió ha estat inaugurada per l’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, juntament amb Pepe Serna, president d’ATEVAL, qui han destacat la importància de generar espais de trobada que connecten el sector tèxtil amb el disseny, l’arquitectura i altres disciplines creatives, reforçant el seu paper dins del teixit econòmic i productiu del territori.
Durant la jornada, Adrián Salvador, dissenyador i cofundador de Savage Estudio, ha compartit la seua experiència en projectes on el material i els processos artesanals condicionen el disseny des del seu origen. En la seua intervenció ha assenyalat que «entendre el teixit des del procés permet dissenyar productes més coherents i alineats amb el seu ús», posant el focus en la relació entre matèria, tècnica i resultat final.
Per la seua part, Ana Segovia i Luis Calabuig, fundadors d’Odosdesign, han abordat la relació entre disseny, producte i marca des d’una perspectiva estratègica, destacant la importància de construir discursos clars i consistents que ajuden les empreses a comunicar millor el valor dels seus productes. «El disseny permet ordenar el missatge i facilitar la connexió entre el producte i les persones», han explicat.
La jornada s’ha completat amb la intervenció de Macarena Gea, arquitecta i responsable del seu propi estudi d’arquitectura, qui ha centrat la seua ponència en el paper del tèxtil en projectes d’interiorisme i arquitectura. Gea ha destacat que «el teixit aporta identitat i coherència als espais», subratllant el seu valor dins del disseny d’interiors contemporani.
Estratègia empresarial i adaptació al canvi
El dimecres 17 es va celebrar el “Taller de Consultoria Estratègica”, una jornada dirigida a empreses tèxtils del municipi i desenvolupada amb Tomás Guillén, consultor especialitzat en estratègia empresarial i transformació organitzativa.
Durant el taller es van abordar qüestions com la necessitat de guanyar agilitat estratègica, l’orientació a la demanda, la revisió dels models de negoci, l’impacte de la digitalització i la sostenibilitat, així com l’evolució de les estructures organitzatives. Guillén va destacar que «moltes empreses compten amb un gran coneixement tècnic, però necessiten ordenar la seua visió estratègica per respondre millor als canvis del mercat», treballant amb les empreses participants sobre com alinear objectius, organització i presa de decisions.
L’enfocament pràctic de la sessió ha permés a les empreses traslladar els continguts a la seua pròpia realitat, identificar reptes compartits i detectar oportunitats de millora en els seus processos interns.
Una línia de treball conjunta amb el territori
Ambdues jornades s’emmarquen en una línia de col·laboració continuada entre ATEVAL i l’Ajuntament d’Ontinyent, orientada a oferir suport i acompanyament a les empreses tèxtils del territori mitjançant accions que combinen disseny, coneixement especialitzat i visió estratègica.
Amb aquest tipus d’iniciatives, ATEVAL continua impulsant trobades que faciliten l’intercanvi d’experiències i l’accés a eines útils per a les empreses del sector, reforçant la connexió entre indústria, professionals i territori.