El grup municipal Compromís per Ontinyent ha presentat una moció per al Ple Ordinari de febrer de l’Ajuntament d’Ontinyent, en defensa dels serveis públics de cirurgia, salut mental, radiologia i diàlisi per a Ontinyent. La proposta, registrada pel portaveu del principal grup de l’oposició municipal, Nico Calabuig, reclama mesures urgents a la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana en aquests serveis, que pateixen llistes d’espera molt llargues, mancances de personal, o fins i tot el tancament de serveis, com és el cas de la cirurgia cardíaca. La moció també proposa la celebració d’una reunió urgent amb responsables tècnics i polítics de la Conselleria, en la qual participen l’alcalde, la regidora de Sanitat i representants dels diferents grups polítics municipals.
En paraules del regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent, Nico Calabuig, “el sistema sanitari públic és un pilar fonamental de la nostra societat, que les administracions han de protegir i impulsar. Des de l’àmbit municipal és fonamental que reivindiquem el manteniment i millora constant dels serveis sanitaris que tenim a Ontinyent, així com l’ampliació d’aquests. A hores d’ara, hi ha diverses problemàtiques que necessiten solucions urgents per part de la Conselleria de Sanitat. Per això, proposem al Ple una sèrie de reivindicacions en els serveis sanitaris públics de cirurgia, cirurgia cardíaca, salut mental, radiologia i diàlisi, que afecten a la població d’Ontinyent i la de tots els municipis adscrits al nostre Hospital”.
“Pel que fa a la cirurgia, a hores d’ara el Departament de Salut Xàtiva-Ontinyent compta amb una llista d’espera de fins a 102 dies, el que suposa un augment del 21% en l'últim mig any. En dades del passat desembre, a l’Hospital d’Ontinyent hi ha 399 pacients en llista d’espera quirúrgica. És urgent posar solució a aquests retards, que impacten sobre la qualitat de vida dels nostres veïns i veïnes. A més, la Conselleria de Sanitat va decidir tancar en desembre la Unitat de Cirurgia Cardíaca de l'Hospital de la Ribera, a Alzira, que atenia també pacients amb problemes cardiovasculars de la Vall d’Albaida. Exigim el retorn d’aquest servei, ja que s’està perjudicant greument a persones amb patologies de risc, allunyant el servei i provocant majors desplaçaments”, ha exposat el cap de l’oposició.
Per la seua banda, la regidora Helena Gandia ha remarcat que “respecte a la Unitat de Salut Mental d’Ontinyent, el servei porta patint problemes d’espais i personal des de la seua creació. El volum de població dels municipis que atén la nostra ciutat és de vora 60.000 persones, un 30% del Departament de Salut. En canvi, la Unitat d’Ontinyent no compta amb el 30% dels recursos. Per això reclamem solucions, que passen per cobrir totes les places de professionals necessàries, i atendre les necessitats d’espais, com les consultes, la sala d’administració i la sala polivalent. A més, cal dotar Ontinyent definitivament d’una Unitat de Salut Mental Infantil (USMI), i una Unitat de Conductes Addictives (UCA) pròpies, com s’ha reclamat en reiterades ocasions”.
Gandia també ha explicat que “existeix una gran mancança de professionals de radiologia, que provoca que només es puguen atendre les proves d’urgència, amb la consegüent acumulació de proves com ecografies i ressonàncies magnètiques, que tenen llistes d’espera de fins a un any. Aquests retards són especialment preocupants, ja que les proves radiològiques permeten detectar moltes malalties, entre elles el càncer. A més, el bloqueig en la realització normal de proves també perjudica als i les pacients oncològics, que tenen més dificultats per a fer el seguiment dels seus tractaments”.
Així mateix, Calabuig ha subratllat que “també reclamem més concreció respecte a la recuperació del servei de diàlisi a Ontinyent. El calendari previst a hores d’ara no suposa la recuperació del servei a curt termini. Per això reclamem que s’accelere el procediment burocràtic i s’agilitze la recuperació del servei, com a màxim en un any. No hem d’oblidar que a hores d’ara la diàlisi de l’àrea d’Ontinyent es presta a Xàtiva, amb els corresponents desplaçaments i dificultats per a les persones que reben el tractament”.
“A la moció proposem que l’Ajuntament remeta per escrit totes aquestes justes demandes a la Conselleria de Sanitat. A més, demanem una reunió urgent amb responsables polítics i tècnics de la Conselleria, per tractar les diferents necessitats i mancances que tenim als serveis sanitaris públics d’Ontinyent. I proposem que, per mostrar la unitat política de la nostra ciutat en aquesta reivindicació, a la reunió participen l’alcalde, la regidora de Sanitat i un regidor o regidora de cada grup polític municipal. Esperem comptar amb el vot favorable de tota la corporació, ja que es tracta d’una proposta constructiva i reivindicativa, que defensa una Sanitat pública digna i completa per a la nostra ciutat”, ha conclòs Nico Calabuig.