El Partit Popular d’Ontinyent ha tornat a posar el focus en els problemes que presenta el servici d’ajuda a domicili, advertint que la situació que pateixen moltes famílies i treballadores “és preocupant ” exigint a l’Ajuntament “solucions reals i immediates”. Els populars remarquen que ja en el ple ordinari del 24 de setembre la seua regidora, Carmen Cambra, va formular una bateria de preguntes, les quals no van obtindre resposta, perquè el govern acostuma a respondre-les el següent ple ordinari. Amb açò, va fer visible una sèrie de problemes que continuen arrastrant-se des de fa mesos, i als quals no s'han donat possibles solucions.
“Volíem conéixer quants usuaris estan sent atesos i quants auxiliars hi ha a la zona 3, on ja funciona l’empresa adjudicatària, i sobretot si s’està complint la ràtio de personal”, recorda Cambra. “També vam preguntar per què hi ha persones que tenen aprovades més hores d’atenció a domicili arran d’una nova valoració de la seua dependència, algunes des de fa més de sis mesos, i encara no reben el servici complet. Açò passa en les zones que continuen amb la gestió directa de l’Ajuntament, on el problema és la falta de personal”.
Cambra considera “incomprensible que, mentre es prorrogaven onze contractacions d’auxiliars fins al 31 de desembre, no s’haja reforçat la plantilla per cobrir baixes, vacances o dies d’assumptes propis. Podem arribar a situacions en què, si diverses treballadores agafen vacances al mateix temps o hi ha baixes, el servici quede descobert i siguen les persones dependents les que paguen les conseqüències”.
La regidora popular també va interpel·lar al govern sobre la previsió per a la licitació de les zones 1 i 2, i sobre el compliment del principi de proximitat, ja que “l’empresa adjudicatària hauria de tindre la seu a la zona on presta el servici, i açò no està passant”.
Per als populars, és important recordar que “l’externalització del servici no va ser un capritx, sinó una demanda del propi departament de Serveis Socials, que advertia de les dificultats de l’administració pública per cobrir baixes i vacances amb la rapidesa que requereix un servici tan essencial i també per a oferir millores que el l'ajuntament no podia prestar", explica Cambra. “El problema no és externalitzar, sinó fer-ho adjudicant el contracte a una empresa que ja presentava deficiències greus en altres llocs. L’Ajuntament hauria d’haver sigut igual de rigorós que quan va descartar una empresa per al contracte d’impressors municipals perquè ja havia donat un mal servici tècnic. Per què allí sí que es va detectar i ací no?”, es pregunta.
La regidora denuncia també “el malestar de moltes treballadores, que han patit retards en el cobrament de nòmines, algunes ni tan sols han signat encara el contracte, no es registren correctament les hores extra i fins i tot han hagut de comprar elles mateixes material sanitari bàsic per poder treballar. A més, l’empresa no conta amb un coordinador present en la zona per a donar solucions ràpides als problemes que vagen sorgint dia a dia, ni per a executar correctament els PIA (Programa Individual d’Atenció)”.
El portaveu del PP, Rafa Soriano, insisteix que l’Ajuntament “ha de fer complir el contracte i vetlar per les condicions laborals dignes de les auxiliars, així com per la qualitat del servici que reben les persones dependents”. Soriano lamenta que “el govern municipal deixe que els problemes es facen grans i després, quan la situació és crítica, es presente com a heroi per haver reaccionat. Els vertaders herois són les treballadores i les famílies que cada dia suporten les deficiències i intenten que el servici no es deteriore”.
El dirigent popular adverteix també contra la utilització partidista del problema: “No és moment de dramatitzar més ni de buscar rèdit polític. Nosaltres estem seguint este assumpte des del primer dia, amb discreció, parlant amb les treballadores i amb els usuaris, i reclamant al govern solucions pràctiques. Alguns, en canvi, només volen fer soroll i això no ajuda, perquè genera ansietat i preocupació entre les persones que depenen del servici”.
Des del PP reiteren que “cal garantir que totes les persones dependents reben el suport que tenen reconegut i que les treballadores tinguen condicions laborals justes i segures. Açò passa per vigilar de prop l’empresa adjudicatària i per garantir que la licitació pendent de les zones 1 i 2, funcione amb les màximes garanties.
Soriano conclou que “Ontinyent necessita un govern que previnga els problemes i no que els deixe créixer per a després fer de salvador. L’exemple el vam vore recentment amb el cas de l’EPA Sant Carles: decisions tardanes i presses d’última hora que acaben afectant directament les persones usuàries”.