La Secció Quarta de la Sala de lo Contenciós-administratiu del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) ha autoritzat la limitació d’un màxim de 10 persones de les reunions socials i familiars en tota la Comunitat Valenciana i les restriccions a la mobilitat nocturna entre les 1 i les 6 hores en 32 localitats de més de 5.000 habitants que presenten major risc epidemiològic per covid-19.
Estes mesures es troben contingudes en una resolució de la Conselleria de Sanitat Universal datada el passat 9 de juliol i tindran una vigència de 14 dies des de la seua publicació en el DOGV. La Sala considera que són mesures “equilibrades”, ja que deriven d’elles “més beneficis per a l’interés general-contenció de la pandèmia- que perjudicis sobre tots els bens o valors en conflicte”, al temps que complixen el “judici constitucional de proporcionalitat”.
Estos municipis són: Almàssera, Buñol, Puig, Tavernes Blanques, Vilamarxant, Benicàssim, Alboraya, Benaguasil, Benetússer, Benifaió, Eliana (l’), Meliana, Moncada, Picanya, Picassent, Puçol, Requena, Riba-roja de Túria, Sedaví, Silla, Utiel, San Vicente del Raspeig, Alaquàs, Aldaia, Burjassot, Catarroja, Quart de Poblet, Xirivella, Gandia, Mislata, Paterna i Valencia. Per tant, Ontinyent es queda fora, pel moment, d'este llistat on s'aplicarà de nou el toc de queda.
L’auto, que compta amb un vot particular discrepant i que pot ser recurrit en cassació, al·ludix a l’expansió de la variant Delta del coronavirus, el creixement exponencial de contagis, l’augment de les hospitalitzacions i la “situació propera al col·lapse que s’està ja produint en els centres d’Atenció Primària”.
Tot això es posa de manifest en l’informe sobre la situació epidemiològica actual en la Comunitat Valenciana que acompanya a la sol·licitud d’autorització presentada per l’administració autonòmica.
Com ja va exposar en anteriors autos, la Sala entén que estres restriccions troben suficient cobertura normativa en la Llei Orgànica 3/1986, de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública, encara reitera que el “desitjable” seria una legislació específica per evitar “problemes interpretatius” i “contradicció de criteris”.
L’auto recorda que el Tribunal Suprem s’ha pronunciat recentment en dos sentències sobre la insuficiència de la Llei 3/1986 per emparar limitacions de drets fonamentals, sempre que la seua justificació estiga a l’altura de la intensitat i extensió de la restricció de drets fonamentals de que es tracte.
En el cas ara analitzat, els magistrats asseguren que les mesures proposades per la Conselleria Universal complix els requisits per a la seua adopció que establix la doctrina del Tribunal Suprem.
Són mesures necessàries i idonies – precisa el TSJCV- per interrompre la propagació del SARS-Cov-2, ja que “afecten al marc de les relacions socials i l’oci nocturn no reglat”, que són les principals causes de contagi.
Així, la limitació a la circulació nocturna presenta una eficàcia molt major que altres mesures existents per “intentar impedir l’activitat d’oci nocturn coneguda com botelló”, afig la Sala, i així es reflexa en un informe elaborat per la Comissaria Jefa de la Unitat de la Policia Nacional Adscrita a la Comunitat Valenciana, que s’adjunta a la sol·licitud d’autorització. “L’experiència pràctica que ara tenim i es posa de manifest en les justificacions de referència és que mesures més laxes que les que ací es tracta no han funcionat correctament en relació a l’objectiu evident que es perseguix”, recull la resolució.
Quant a la limitació a un màxim de deu persones de les reunions socials i familiars, tant en espais públics com privats, el Tribunal apunta que “resulta compassada amb la resta de mesures sanitàries per l’administració”.