L'Associació d'Empresaris Tèxtils de la Vall d'Albaida (ATEVAL) ha realitzat un estudi sobre el potencial energètic de les empreses tèxtils en la comarca. El citat informe, realitzat per Gissan Enginyers S.L.LP, ha sigut subvencionat per la direcció general de Indústria de la Conselleria d'Innovació de la Generalitat Valenciana. Segons detalla Laura Santos, secretària general d'ATEVAL Vall d'Albaida, "l'estudi analitza la situació energètica de les nostres empreses, la repercussió econòmica de l'energia i avalua la capacitat de generar energia pròpia a través de l'autoconsum".
La font d'energia amb major volum en les empreses tèxtils és l'electricitat, tal i com indica l'estudi, ja que totes les empreses de la comarca compten amb un punt de subministrament elèctric. En segon lloc, es troba el gas natural, un recurs del que disposa el 27% de les empreses de la comarca, pràcticament 1 de cada 4. Per últim, l'estudi destaca la importància de l'autoconsum i assenyala que 8 de cada 10 empreses disposen de consum directe dels panells fotovoltaics, el que suposa el 81,25%.
El recurs elèctric constituix "un factor crític" en els costos, segons l'estudi, ja que les empreses tèxtils necessiten este recurs, que és "primordial" per al seu funcionament, i suposa una despesa important, destaquen des d'ATEVAL.
Una empresa tèxtil tipo de la Vall d'Albaida té un consum anual d'electricitat mig de 343.948 kWh i un consum mensual de 28.662 kWh, amb una potència mitjana contractada de 137 kW. Pel que fa a costs anuals, en termes de potència suposen 8.388€ de mitjana a l'any i, en termes d'energia, 41.307€. En este sentit, es pot destacar que el cost de l'energia pot arribar, en empreses amb una contractació 6.1 TD, tarifa destinada a clientes amb alta tensió, als 103.233€.
El gas, en 1 de cada 4 empreses
Com s'ha comentat abans, tan sols una de cada quatre empreses té subministrament de gas. No obstant, l'estudi remarca que en les empreses amb subministrament de gas, "la repercussió del volum d'energia en el total energètic resulta ser molt important". Tant és així que "el 73% del total és consum de gas natural i el 26,97% és en electricitat", destaca l'estudi.
Una empresa tipo que puga representar a les empreses tèxtils amb consum de gas natural de la Vall d'Albaida, té un consum anual de 1.293.903 kWh, és a dir, pràcticament 1,3 GWh; un consum mensual de 107.825 kWh i uns costos anuals regulats en el terme fix de 3.192€.
Estalvi de 11.599€ amb l'autoconsum
L'estudi assegura que la publicació del Decret d'Autoconsum, Real Decret 244/2019, de 5 de abril, ha derivat en l'increment en la instal·lació de panells solars en cobertes de les empreses amb l'objectiu de "reduir el consum directe de la xarxa i, amb això, l'import de les factures".
És important el grau d'autoconsum en les empreses tèxtils de la Vall d'Albaida, ja que 8 de cada 10 disposa de consum directe dels panells fotovoltaics, és a dir, el 81,25%. Per a una empresa tipo de la Vall d'Albaida, el seu consum mitjà anual és de 1.252.641 kWh, 1,25 GWh; dels quals 978.018 kWh són de consum directe des de la xarxa i 274.623 kWh són d'autoconsum. Açò suposa un estalvi anual del 21,92% i un estalvi de 11.599€ a l'any. "L'impacte mediambiental es traduix en què una instal·lació fotovoltaica per a autoconsum d'una empresa tèxtil de la Vall d'Albaida és capaç de reduir les emissions de CO2 en 25,11 tones a l'any, la qual cosa representa una absorció anual equivalent a la que realitzen 2.511 arbres joves durant els seus primers 10 anys", detalla l'informe.
Aposta per l'autoconsum col·lectiu
Amb tota la informació, l'estudi aposta per l'autoconsum i, com a següent pas, per l'autoconsum col·lectiu. En este sentit, destaca que la vida útil d'un mòdul fotovoltaic és aproximadament de 30 anys. "Durant la seua vida útil la degradació que patixen és xicoteta i la majoria de fabricants garantitzen una producció de potència lineal superior al 80% passats els 25 anys", explica l'informe.
A més, comenta que "amb el pas de 500 metres a 2.000 metres del Real Decret Llei 20/2022, de 27 de desembre, les possibilitat de practicar autoconsum col·lectiu utilitzant les naus industrials dels polígons industrials s'incrementa notablement". En el cas d'Ontinyent, fica com exemples els polígons El Pla, Sant Vicent o l'Altet. Segons l'estudi, açò permet realitzar no sols autoconsum col·lectiu entre empreses tèxtils, sinó també entre tèxtils i comerços, i entre tèxtils i particulars. I és que una de les conclusions de l'estudi és que "si desitgem augmentar la competitivitat, la millor opció és generar una part raonable de l'energia demandada"; i l'autoconsum col·lectiu presenta la possibilitat d'obtindre un major aprofitament amb menys costos, tai i com afirmen.
El treball busca, per tant, seguir impulsant la competitivitat i sostenibilitat de les empreses de la Vall d'Albaida i, per extensió, les del sector. "Açò suposa una ferramenta valuosa d'informació, no sols per a l'àrea geogràfica de l'estudi, sinó també a altres àrees industrial de similars característiques", conclouen des d'ATEVAL.