L’Ajuntament d’Ontinyent ha presentat l’anàlisi de les partides vinculades a Promoció Econòmica, Turisme i Museus dins del pressupost municipal per a 2026, una previsió que torna a situar la indústria, la modernització dels polígons i el suport al teixit empresarial com a eixos centrals de l’acció municipal. La regidora de Promoció Econòmica, Natàlia Enguix, ha detallat les principals línies del seu departament, que comptarà amb prop de 500.000 euros reals en inversions directes per al pròxim exercici. Enguix ha subratllat que Ontinyent continuarà reforçant el seu model de ciutat industrial, en el qual la col·laboració amb empreses, treballadors i agents socials és fonamental. En aquest sentit, el Consell Econòmic i Social (CES) mantindrà un paper clau com a espai de cooperació publicoprivada, amb una dotació inicial de 160.000 euros, partida que previsiblement s’incrementarà al llarg de l’any com ja ha ocorregut en exercicis anteriors.
Segons Enguix, “a Ontinyent apostem per la promoció econòmica des de diverses vessants però tenint sempre en compte la importància vital de la nostra indústria, un dels nostres eixos d’acció prioritaris”. La regidora ha recordat que, “com semmpre diu l’alcalde Jorge Rodríguez, si els pobles de platja inverteixen en els seus passeigs marítims, els pobles amb ADN industrial com el nostre hem d’apostar per recolzar les nostres empreses. Per això l’Ajuntament, amb ajuda de la Generalitat, la Diputació i els particulars, ha impulsat als últims anys prop de 10 milions d’euros en obres de modernització als polígons industrials, així com bonificacions fiscals, avantatges i instruments per facilitar el creixement empresarial”.
Enguix ha avançat que en 2026 Ontinyent executarà noves actuacions de millora i modernització als polígons del Pla, Sant Vicent i l’Altet, amb una inversió prevista de 600.000 euros. Aquestes intervencions donen continuïtat a la línia de treball dels darrers anys, que ha combinat actuacions finançades al 50% amb propietaris de solars i naus i les obres impulsades conjuntament amb l’Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE). Enguix ha posat d’exemple les actuacions de 2025, finançades parcialment amb una subvenció de 760.000 euros de l’IVACE i que han suposat una inversió conjunta de prop de 850.000 euros en els tres polígons.
Impuls a les campanyes de dinamització comercial
Per altra banda, el CES continuarà impulsant les principals campanyes de dinamització comercial i econòmica de la ciutat, incloenti cites ja consolidades com la Fira de Tendes, Tapes i Rock, el Festival de Primavera, la Fira de Novembre, la campanya de Nadal Ontinyent il·lusiona i altres iniciatives com el Mercat del Vi, que enguany va registrar xifres rècord de participació en el Mercat Municipal. Dins de la planificació de 2026, també continuarà el desplegament d’activitats de formació i capacitació al Centre de Formació del Museu del Tèxtil, que ja ha acollit prop d’un centenar d’accions vinculades a l’ocupació, el món digital, la innovació, la intel·ligència artificial o els processos selectius. Enguix ha valorat positivament aquesta evolució, assenyalant que “estem aconseguint que el Museu del Tèxtil no siga un espai dedicat exclusivament al passat, sinó que també mire cap al futur”.
Turisme
La regidora de Turisme i Museus, Mª José Alhambra, ha coincidit en destacar el paper del Museu del Tèxtil, que s’ha convertit en un motor cultural i social, i les exposicions de gran format han consolidat aquesta tendència. La mostra “Pintar enfront de tot”, dedicada a Manuela Ballester, va atraure més de 5.500 visitants, mentre que “Origen i Metamorfosi”, de l’artista Dulk, va superar les 11.000 visites. Actualment, l’exposició “Tráfico de Modas (1980-1992). Arrebato, juego y familia” continua ampliant l’oferta cultural, amb visita prevista fins a l’1 de març de 2026.
Alhambra també ha destacat l’èxit del programa “Museus en família”, que ha permés donar a conéixer cinc espais museístics de la ciutat amb dotze rutes gratuïtes, pensades per a gaudir en grup i fomentar la participació ciutadana. Mirant al 2026, la regidora ha avançat que es reforçaran els programes educatius, socials i participatius als museus; continuarà desenvolupant-se la musealització del Museu del Tèxtil; i es potenciarà la projecció turística de la ciutat a través de la marca MOS, de les festes i del patrimoni cultural.