La línia de tren entre Xàtiva i Alcoi, que passa per Ontinyent, sempre ha sigut un motiu de polèmiques. Era igual el color polític del govern nacional, de l'autonòmic o del local. Una línia sempre amb promeses de millora i sense solucions.
Quan el tema de la millora de la línia entre València i Alcoi ix a debat, moltes són les veus que defensen que “és una línia inutilitzada”, alguns diuen que “és normal que no modernitzen una línia que ningú usa”, però… és cert?
La realitat és que les dades de viatgers anuals des de 2009 fins al passat 2020 diuen el contrari. Les relacions de les línies de mitjana distància indiquen que, contra la creença popular, la línia entre València-Alcoi no està entre les menys utilitzades i compta amb un més que acceptable nombre d'usuaris anuals.
Deixant a un costat la indiscutible líder en la particular competició per la línia més utilitzada, ja que la línia entre València i el Grau de Gandia compta de mitjana amb més de 5 milions d'usuaris, superant els 6 alguns anys, la resta no té una gran diferència amb les dades de la línia que passa per La Vall d'Albaida.
Des de 2009 la línia València Nord – Alcoi té una mitjana de 146.000 usuaris anuals, unes xifres que a inicis de la dècada passada eren més elevats encara, entre 2009 i 2014 va arribar a ser de 160.000 usuaris anuals de mitjana. Unes xifres que a poc a poc, a causa de l'estat de la línia i a les constants cancel·lacions ha anat disminuint, però mantenint-se per a res menyspreables.
Per començar, algunes comparatives clares: la línia València-Teruel-Zaragoza-Huesca només ha tingut més viatgers que la de València-Alcoi en 3 dels 11 anys analitzats, és a dir, entre 2009 i 2019, ja que 2020 va ser un any marcat per la crisi de la covid-19.
La línia directa València-Terol arriba per poc als 10.000 usuaris anuals de mitjana i la de Madrid-Cuenca-València no arriba als 100.000 de mitjana.
Quan es millora una línia, augmenten els passatgers
En els primers anys analitzats, entre 2009 i 2011, la línia València-Alcoi estava molt prop dels nombres de visitants València-Vinaròs-Tortosa, però després de l'abandó de la primera i les constants actuacions en la segona han disparat la distància, arribant en 2019 a més de 500.000 usuaris. L'increment de passatgers en la línia que uneix el cap i casal amb Vinaròs i Tortosa és el resultat de les actuacions a la línia i demostra que, amb la millora del tren, la ciutadania opta per utilitzar-lo, i el que podria ocórrer també en la línia Alcoi-Ontinyent-Xàtiva si s'apostara realment per una important millora i que serveix com a vertebradora de les comarques centrals valencianes.
No és aquest l'únic exemple, la línia entre València i Alcázar de San Juan era molt menys utilitzada que la línia entre València i Alcoi, però la potenciació d'una i l'abandó d'una altra també serveix com a exemple que si s'aposta per això, el tren continua utilitzant-se.
Dades que recolzen les constants peticions de la millora d'una línia de tren, que està molt lluny de ser òptima, però que compta amb un nombre d'usuaris anuals que mereixen una aposta per un mitjà de transport més sostenible i que està abandonat, i que són un dels clars exemples que no sempre s'intenta promoure aqueixa agenda europea 2030.