L'ontinyentí David Grueso Conejero, de 21 anys, és un dels components de l'equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) que ha guanyat el primer premi en la competició internacional European Hyperloop Week, que va tindre lloc en Zurich (Suïssa), del 15 al 21 de juliol.
El vehicle guanyador dissenyat per l'equip que integra l'ontinyentí és de tipus "hyperloop", que es tradueix com a càpsula supersònica o càpsula ultraràpida. "Una innovadora idea que proposa un mitjà de transport que levita electrònicament dins d'un tub sense aire i que viatja a més de 1.000 km per hora", explica. "Aquest concepte suposaria una revolució, ja que proposa un viatge ràpid amb la màxima eficiència energètica i sense experimentar cap frec", afegeix l'ontinyentí.
Com a exemple d'aplicació en la vida real, explica que amb aquesta mena de vehicle "podries anar de València a París en una hora. Si puges a un avió, tardes hores, però això seria com un tren", comenta l'ontinyentí. Encara que afegeix que han proposat en aquest projecte tecnologies "que ja funcionen", explica que la seua posada en marxa en la vida real comportaria un cost bastant important com a infraestructures, per la qual cosa la seua aplicació en la vida real podria tardar dècades i el consens d'empreses i governs, tal com comenta.
"Podries anar de València a París en una hora, sense gastar pràcticament res. Si puges amb avió, tardes hores, i això seria com un tren", explica. "Podria ser igual d'ací a 50 anys, el cost de la infraestructura és gran, haurien d'ajuntar-se governs, empreses i fer-ho realitat. Veure que després de l'esforç de tot un any hem aconseguit el primer premi és un orgull increïble i una alegria per a tot l'equip", destaca David Grueso. A aquest concurs es presenten participants de tot el món, en aquest cas, de països com el Canadà, Turquia o els EUA, per la qual cosa el premi ha sigut "una recompensa a tot l'esforç" afegeix l'ontinyentí.
El prototip construït per a la competició pesava prop de 300 kg, levitava i es propulsava. A més, l'equip va portar fins a Suïssa 50 metres de carril per on el vehicle passava, dissenyats pels estudiants, tal com explica David Grueso. David és estudiant del grau d'Enginyeria Informativa de la UPV. L'equip del qual ha format part l'ontinyentí, compost per més de 40 estudiants de diferents àrees (Enginyeria, Economia, Informàtica, Telecomunicacions, Mecànica, etc.), ha estat treballant durant un any per a dissenyar i construir aquest projecte, que es proposa com el vehicle del futur. En concret, David ha estat dissenyant i creant peces en 3D, a més de treballar amb la realitat virtual per a mostrar el projecte.
Quant a l'aplicació d'aquest projecte en la vida real, l'ontinyentí explica que l'objectiu del concurs és que entre tots els equips hi haja un avanç en la tecnologia perquè puga algun dia siga realitat. En aquest sentit, s'estudia també el cost i la viabilitat d'aquests projectes.