Ontinyent ha acollit hui dimecres a la seu d’ATEVAL la jornada empresarial “Pel Corredor Mediterrani”, una trobada vinculada al moviment #QuieroCorredor, impulsat des de 2016 per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE) per reivindicar la culminació d’una doble plataforma ferroviària d’ample internacional que recórrega el litoral mediterrani, des de la frontera francesa fins a Algesires, unint totes les ciutats mediterrànies entre si, amb la resta del país i amb Europa.
La sessió, que ha comptat amb la presència de representants institucionals i empresarials, ha tingut com a punt central el debat sobre el tren Xàtiva–Ontinyent–Alcoi. L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, ha remarcat la necessitat de deixar de costat els partidismes i les polítiques localistes per avançar en aquest objectiu comú, ”ja que és imprescindible que els polítics treballem units i amb altura de mires per traure endavant el projecte. Hem de ser capaços de superar la lògica de campanar i entendre que el que no podem tindre cadascú a soles, ho podem aconseguir entre tots”.
L’alcalde ha subratllat que el Corredor Mediterrani és una infraestructura estratègica per al futur de les ciutats mitjanes i per a frenar el despoblament, apuntant que “moltes vegades pensem que parlem d’una qüestió que només afecta les mercaderies, però la realitat és que tindre una bona mobilitat impacta directament en la nostra vida quotidiana, en la capacitat d’atraure i retenir talent, i fins i tot en qüestions tan essencials com tindre metges o professors a Ontinyent”.
Rodríguez ha posat en valor que Ontinyent, com a ciutat universitària, pateix greus problemes derivats de la falta de connexió ferroviària adequada, assenyalant que “el 90% de l’estudiantat de la Universitat de València a Ontinyent considera la mobilitat el seu principal problema. Això és un llast per al nostre futur, i per això el Corredor Mediterrani és una peça clau per poder créixer i competir en condicions”.
Per la seua banda, la vicepresidenta de la Diputació de València, Natàlia Enguix, ha destacat que el Corredor Mediterrani ha d’entendre’s tant des d’una vessant econòmica com territorial “perquè les comarques valencianes, i molt especialment la Vall d’Albaida, viuen de l’exportació de productes agrícoles i manufacturats. Sense bones comunicacions, hui en dia els territoris no poden competir als mercats internacionals”.
Enguix ha recordat que la Diputació de València és propietària i gestiona 1.800 quilòmetres de carreteres que vertebren totes les comarques, i que en els últims anys ha impulsat inversions molt significatives com la connexió de la CV-50 amb el bypass o la conversió de la CV-370 en una autovia, apuntant que “el Corredor Mediterrani no és només una via ferroviària de gran capacitat, sinó també totes aquelles artèries que connecten els territoris i faciliten la seua activitat econòmica i comercial. La Diputació està plenament implicada en aquest objectiu des de fa molts anys”.
La vicepresidenta ha posat també l’accent en la necessitat de promoure l’activitat econòmica per tal de traure el màxim rendiment a les infraestructures, “per això hem creat l’àrea de Comarcalització i Promoció Econòmica del Territori, i estem donant suport a iniciatives empresarials i comercials arreu de les comarques. El desenvolupament del Corredor Mediterrani només tindrà ple sentit si va acompanyat d’un impuls a la generació d’oportunitats”. La jornada ha servit per reforçar la reivindicació conjunta d’institucions, empreses i societat civil, que reclamen al Govern d’Espanya que accelere les obres i convertisca el Corredor Mediterrani en una realitat el més prompte possible.