El Ple de l’Ajuntament d’Ontinyent aprovava en la seua última sessió el nou sistema del Servei d’Ajuda a Domicili (SAD) de dependència, que passa de gestió mixta a indirecta per potenciar l’eficiència i l’atenció especialitzada. Aquest sistema s’aplicarà en base a un concurs públic les bases del qual també s’aprovaven al ple, per a un període de 3 anys prorrogable a 4, un import estimat de 5’2 milions d’euros, i dividit en tres lots per a altres tantes zones geogràfiques. 

La regidora de Política per a les Persones, Paula Soler, destacava que amb el nou projecte “Ontinyent torna a situar-se com a referent en la implementació del catàleg de serveis socials de la Comunitat Valenciana”, amb millores que suposaran entre altres coses poder cobrir les baixes en un màxim de 48 hores (actualment el temps mitjà és de 10 a 20 dies); incorporar professionals especialitzats; o afavorir la participació de xicotetes i mitjanes empreses locals. A més, es podran incorporar millores com neteges de xoc, ajudes tècniques i suport psicològic per a garantir una atenció integral a les persones usuàries en tots els àmbits, com ara preventiu, educatiu o rehabilitador. Cada zona comptarà amb una persona coordinadora a jornada completa, amb formació en treball social, educació social o psicologia, i amb un terapeuta ocupacional.

Paula Soler explicava que “el SAD és un servei essencial que ajuda les persones en situació de dependència a romandre en el seu domicili amb atenció personal, domèstica i acompanyament, promovent la seua autonomia i evitant l’aïllament o l’ingrés en institucions”. Dins d’açò, recordava que el SAD de dependència i el SAD municipal són serveis diferents: El SAD de dependència està finançat pel contracte programa i atén persones amb resolució de dependència, mentre que el SAD municipal s’adreça a persones en situació de vulnerabilitat i es cobreix amb personal propi de l’Ajuntament.

El model de gestió indirecta evita els riscos que comportaria municipalitzar tot el servei i incorporar 39 persones a la plantilla municipal, ja que els canvis futurs en el finançament del contracte programa (depenent de la Generalitat) podrien posar en perill la seua estabilitat laboral. 

El nou plec del servei garanteix que aquest es prestarà amb un horari ampli, de dilluns a divendres de 8:00 a 21:00 hores, dissabtes de 8:00 a 14:00 hores, i atencions extraordinàries en caps de setmana i festius quan siga necessari, mantenint-se actiu tots els dies laborables de l’any. Els criteris d’adjudicació inclouen 100 punts de valoració d’aspectes com el projecte tècnic, preu oferit, criteris de qualitat i millores.