L'Ajuntament d'Ontinyent ha destinat 823.831 euros entre 2021 i 2025 a actuacions subsidiàries. Es tracta d'actuacions que el consistori realitza, davant la inacció de la propietat, en habitatges que presenten risc i que posteriorment els propietaris han de pagar.
L'edil de Territori, Óscar Borrell, detallava alguna de les actuacions, com és el cas de l'habitatge al carrer Sant Rosa, nº24, amb una obra per valor de 100.000€; la de Sant Pere nº2, pel mateix valor. Esta última està just al costat del parc de la Vila, per la qual cosa si no s'actuava, no era segur reobrir-lo.
La majoria d'actuacions s'han realitzat a la Vila (6 actuacions) i Poble Nou (17 actuacions). En total, amb les quals s'estan acabat d'executar, són 25 les actuacions que l'Ajuntament ha realitzat de manera subsidiària.
L'alcalde d'Ontinyent, Jorge Rodríguez, destacava que la rehabilitació d'habitatges és un eix estratègic, que té quatre vies d'actuació: la subvenció als propietaris a través dels diferents plans públics que fomenten la rehabilitació; les actuacions per a reurbanitzar zones, com són els casos dels carrers Morals, Sant Antoni o la mateixa muralla; actuacions de compra i esponjament, com és el cas de l'eix Roses-Trinitat o l'eix del carrer Teixidors, on està el procés d'expropiació en marxa (amb 400.000 euros fruit d'un conveni amb la Diputació) i, finalment, la quarta via d'actuació són les execucions subsidiàries en habitatges que no són de propietat municipal, però en les quals davant el risc de seguretat o davant problemes d'insalubritat, el consistori actua.
En total, l'any 2021 l'Ajuntament va destinar 71.000 euros a estes actuacions subsidiàries; en 2022 van ser 321.000 euros; en 2023 la quantitat va arribar als 181.000 euros; en 2024, 140.000 euros i en 2025 seran 212.162 euros els que es destinaran a esta partida.
Jorge Rodríguez explicava que dels 828.831 euros destinats a estes actuacions, el consistori ha recuperat prop de 200.000. Ara bé, els propietaris que no abonen les factures corresponents veuen com el cost de l'actuació es carrega en la possible i futura venda de la vivenda.