"Ontinyent participa", el procés de participació ciutadana impulsat per l’Ajuntament d’Ontinyent fa més d’una dècada, enceta el pròxim 2 de març una nova edició, la corresponent a 2026, que arriba amb novetats destacades.
La regidora de Participació Ciutadana, Inma López, explicava que esta dotzena edició incorpora un nou sistema de votació que consistirà a atorgar 1, 2, 3, 4 i 5 punts a les cinc propostes escollides. Fins ara només es podien votar tres propostes sense establir cap ordre de prioritat. Amb el nou model, la ciutadania podrà decidir si utilitza tota la franja de punts o si vota únicament algunes propostes amb la puntuació que considere oportuna.
La segona novetat és que el llistat de les deu propostes finalistes es determinarà per sorteig.
López destacava que el d’Ontinyent és un procés pioner que ha servit de referent per a nombroses localitats, i posava en valor "l’alta participació" consolidada al llarg de les edicions.
L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, recordava que el sistema ha sigut referent per a altres ciutats per dos motius: "en primer lloc, perquè allò que es vota s’executa" i, en segon lloc, "perquè dona veu a la participació de manera senzilla". Com a exemple, assenyalava les 4.400 persones que van votar en l’edició anterior. A més, subratllava que es tracta d’un projecte participatiu en totes les fases, ja que la ciutadania no sols tria entre les propostes finalistes, sinó que també les planteja en la fase inicial.
Calendari
"Ontinyent participa" 2026 començarà el 2 de març amb la fase propositiva, que s’allargarà fins al dia 15. Del 18 al 29 de març tindrà lloc el procés de filtratge tècnic, durant el qual els serveis municipals valoraran la viabilitat de les propostes i la seua adequació a les bases.
Posteriorment, del 30 de març al 9 d’abril, els consells sectorials i el Consell de Ciutat seleccionaran les deu propostes finalistes. Finalment, del 20 d’abril al 3 de maig, se celebrarà la fase de votació ciutadana, en la qual es decidiran les propostes guanyadores.
Com en edicions anteriors, les iniciatives hauran d’ajustar-se als límits del contracte menor: un màxim de 48.000 euros en el cas d’obres i de 15.000 euros en serveis i subministraments.