Ontinyent, a través del Pla Estratègic 2022-2025, vol potenciar el sector turístic de la ciutat, una activitat que actualment “no és un sector bàsic en l'economia de la localitat”, tal com s'extrau de l'estudi elaborat dins del pla, que va ser presentat ahir en el ple per a la seua aprovació.
L'objectiu d'aquesta estratègia és convertir Ontinyent en destinació turística de l'interior de València i la Comunitat Valenciana de referència, desenvolupar una identitat de l'oferta turística singular, atractiva, professional i de qualitat, així com un posicionament del producte turístic diferenciat, especialitzat i actiu.
Falta de transport i allotjaments
La baixa consciència turística de la població, una freqüència de transport públic comarcal i regional escassa, la falta d'estacionament en el centre o la degradació del patrimoni privat del barri de la Vila, són algunes de les febleses detectades per l'estudi DAFO realitzat amb motiu del Pla.
A això se suma la falta de comercialització i promoció turística, amb horaris i activitats no adaptades a l'activitat turística, una escassa posada en valor dels recursos, la falta d'informació, la limitada disponibilitat de guies certificats, una escassa senyalització, una informació en les xarxes socials que només es publica en valencià, la falta de coneixement del perfil de la demanda o la falta d'allotjaments.
Gastronomia i Festes
De l'estudi s'extrau que Ontinyent compta amb dos recursos turístics potencials, que són la gastronomia i les festes, que tenen un flux de demanda regional/comarcal i un grau d'explotació alt.
Els recursos naturals-paisatgístics són abundants en el municipi, caracteritzats per l'existència de rutes i pel Pou Clar, però tenen un grau d'explotació baix. En la categoria de recursos històric-monumentals, el nombre de recursos és el més alt, amb 16, no obstant això, el seu grau d'explotació també és baix.
El tipus de turisme ontinyentí, segons les entrevistes realitzades i dades aportades per la Tourist Info, es caracteritza per ser excursionista i familiar. La seua procedència és principalment local i de la Comunitat Valenciana.
El 92’3% dels visitants que va acudir a l'Oficina de Turisme en 2019 eren nacionals i la resta, el 7’7%, estrangers. Els visitants nacionals són, en un 33’8%, de la pròpia localitat i el 55’7% procedeixen de la resta de la Comunitat Valenciana. En el percentatge restant destaquen els visitants procedents d'Andalusia (1’9%), Madrid (1’7%) i Múrcia (1’25%).
En el relació als turistes estrangers, els visitants francesos representen el 16’2%, seguits pels belgues (13’9%) i en tercer lloc, els procedents del Regne Unit (13’2%).
Quasi 100 bars i restaurants
Quant a oferta de restauració, el Pla situa la cassola al forn, embotits com la botifarra de ceba, la coca de Fira o el Meló d’Or com a productes i plats destacats, i, després de consultar fonts municipals, el Pla informa que la ciutat compta amb un total de 29 restaurants i 68 bars/cafeteries.
Així mateix, destaca l'oferta cultural. Ontinyent compta amb un total de 16 Béns d'Interés Cultural, tant material com immaterial, i 27 Béns de Rellevància Local.
Definir un pla fins a 2025
El Pla descriu un quadre complet d'actuacions dissenyades per al periòdic 2022-25, que s'organitza en tres grans eixos: Estructuració del producte, Comunicació i comercialització i Sistema de gestió.
En el referit a l'Estructuració del producte, les accions es concretarien en un pla d'embelliment de la Vila, un pla de senyalització, creació d'audioguies, la creació d'una ruta guiada del patrimoni industrial tèxtil, la monetització dels recursos, un programa de productes i gastronomia local i la creació de paquets turístics, entre altres.
L'apartat de Comunicació i comercialització se centraria en el redissenye de la pàgina web turística, rebrànding de la imatge turística, definir estratègies en xarxes socials, la instal·lació d'un tòtem informatiu, una agenda anual d'esdeveniments turístics i agenda semestral de rutes guiades, i un pla de comercialització turístic anual.
Finalment, pel que fa al Sistema de gestió, es proposa per a impulsar aquest aspecte a Ontinyent la creació d'una comissió mixta de turisme local, impulsar la creació d'empresaris turístics, un programa d'orientació a empreses, sensibilització ciutadana, un estudi de demanda, formar a agents públics en turisme i la creació d'un club de producte gastronòmic, entre altres propostes.