L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, i el regidor de Territori, Óscar Borrell, van assistir el passat divendres a la gala dels Premis del Col·legi Oficial d’Arquitectes de la Comunitat Valenciana (COACV) 2025, on l’Ajuntament d’Ontinyent va rebre la Distinció Especial al Promotor com a reconeixement a la seua tasca en la regeneració urbana del barri de la Cantereria després de la DANA de 2019. El jurat va voler destacar especialment la capacitat de lideratge i la visió a llarg termini del consistori ontinyentí en un projecte que s’ha convertit en referent en matèria de seguretat, resiliència i sostenibilitat urbana.

Segons l’acta del jurat, la proposta presentada per l’Ajuntament d’Ontinyent destaca “per la implicació eminent de l’administració local i la seua capacitat per liderar una estratègia de regeneració urbana valenta, compromesa i oberta a la col·laboració local”. El model desenvolupat “no es limita a la reconstrucció del que es va perdre, sinó que aposta per una visió a llarg termini que prioritza la seguretat de la ciutadania i la resiliència climàtica”, tot subratllant el caràcter multidisciplinari i coordinat de les intervencions.

El reconeixement al consistori s’emmarca dins d’un èxit més ampli per a Ontinyent, ja que el projecte del “Parc de les Mamàs Belgues”, redactat per l’equip d’arquitectes format per Rosario Calatayud Francés, José Rafael Mira Albero, Sílvia Párraga Sistens i Ana Sanchis Bas, també va obtindre dos guardons: la Distinció Especial de Conservació del Paisatge i el Premi en la categoria d’Urbanisme i Paisatge.
El jurat del COACV va definir el parc com “una transformació exemplar d’un espai marcat pel riu en un lloc d’oportunitat i vida quotidiana”, destacant que “auna valentia, capacitat d’adaptació i anticipació davant la situació d’emergència climàtica”, així com “la transversalitat i diversitat d’enfocaments que són l’essència de la disciplina del paisatge”. També es va posar en valor que el projecte “no sols resulta compatible amb un cert grau d’inundabilitat, sinó que, mitjançant solucions escalonades, recull i afronta possibles avingudes, oferint una tipologia exemplar exportable a altres municipis”.

L’alcalde Jorge Rodríguez assenyalava que “la DANA va ser un colp molt dur per a Ontinyent, però també ens va fer reaccionar i prendre la determinació de convertir aquella catàstrofe en una oportunitat per a guanyar seguretat i qualitat de vida. Aquesta distinció és un reconeixement al conjunt de la ciutat i al treball col·lectiu per fer realitat una transformació necessària”.