Ontinyent commemorarà el 8 de març, Dia Internacional de les Dones, amb una programació que posa enguany el focus en fer front a la “bellesa imposada” i la pressió estètica que pateixen especialment les dones joves. La regidora d’Igualtat de l’Ajuntament d’Ontinyent, Paula Soler, ha presentat una agenda que es desenvoluparà del 26 de febrer al 8 de març i de la que explicava que el fil conductor d’enguany “és continuar reivindicant i lluitant pels drets de les dones en aquest Dia Internacional, però posant el focus en la bellesa imposada i en la pressió estètica que patim les dones, especialment les més joves”. En aquest sentit, destacava la importància d’implicar els centres educatius i de treballar amb l’alumnat d’edats especialment sensibles, com tercer i quart d’ESO.
Així, del 2 al 6 de març es desenvoluparan als IES Jaume I, IES L’Estació i el Col·legi Santa Maria els tallers “La bellesa imposada: activitats per combatre la pressió estètica i la grassofòbia”, a càrrec de Trama Cooperativa, per a alumnat de 3er i 4art d’ESO. Segons indicava la regidora, “el cos perfecte no existeix, la bellesa perfecta no existeix, i hem d’acceptar-nos tal com som”. Soler remarcava que des dels centres educatius “s’està treballant molt bé gràcies a la coordinació amb l’agent d’igualtat municipal”, i insistia en la necessitat de trencar els estereotips que es reforcen a través de les xarxes socials.
Fruit d’aquest treball s’inaugurarà el 6 de març, a les 19:00 hores, a la Casa de Cultura-Palau dels Barons de Santa Bàrbara, l’exposició fotogràfica “Paisatges de pell i carn. L’autopercepció a través de la pintura”, també a càrrec de Trama Cooperativa, que arreplegarà fotografies i il·lustracions elaborades després dels tallers als instituts. La mostra es podrà visitar durant tot el mes de març i vol visibilitzar cossos reals, allunyats dels estereotips normatius.
Abans d’açò, la programació en sí s’iniciarà el 27 de febrer, a les 19:00 hores a la Sala Gomis, amb l’obra de teatre “Laia, tu tens sexe?”, a càrrec de la companyia Unaovarias, a partir de 16 anys. La regidora assenyalava que es tracta d’una proposta que convida a reflexionar sobre els tabús vinculats a la sexualitat femenina i a l’edat. En àmbit formatiu, els dies 28 de febrer i 14 de març, de 10:00 a 14:00 hores a la Casa del Delme, tindrà lloc el taller ALÉ d’autodefensa feminista i expressió corporal per a dones, a càrrec de l’Estudi de Dansa La Crew, per a majors de 12 anys i amb inscripció prèvia.
El 5 de març, a les 19:00 hores a la Casa del Delme, es presentarà el llibre “Olympe de Gouges”, amb la participació de l’escriptora Julia Sevilla, la vicepresidenta 1ªde la Diputació de València, Natalia Enguix, i la presidenta del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, Margarita Soler. La programació compta també amb la implicació d’entitats locals integrades al Consell de les Dones, òrgan coordinador dels actes. En aquest sentit, l’Associació Tyrius organitza el 6 de març, a les 18:00 hores a la seua seu del carrer Furs, la xerrada “Dones del segle XX. Una reivindicació de la memòria”, a càrrec de Sandra Obrador. Així mateix, el 7 de març tindrà lloc una matinal amb una cercavila, tallers i activitats.
El punt culminant arribarà el 8 de març amb la Cursa Solidària de les Dones, a les 10:00 hores a la Plaça Major, en finalitzar la qual es procedirà a la lectura del manifest per part del Consell de les Dones. Paula Soler destacava que “si la resposta és com la de tots els anys, ens donarem per satisfetes”, animant a participar en la cita. Pel que fa a les inscripcions, a més de la modalitat en línia, s’han habilitat punts presencials per facilitar la participació i evitar que la bretxa digital siga un obstacle. Les inscripcions presencials es podran formalitzar el dimarts 24 al Centre Cívic de Sant Josep, el dimecres 25 al Centre Cívic del Llombo, el dijous 26 al CEA de Sant Rafael i el divendres 27 a la Casa del Delme, tots els dies en horari de 10:00 a 13:00 hores.