Els passats 19 i 20 de desembre, el Teatre Echegaray d'Ontinyent va viure dos nits extraordinàries que van posar punt final a la temporada 2025 de l’Orquestra Simfònica Caixa Ontinyent amb la interpretació de la Simfonia núm. 9 en Re menor, Op. 125, de Ludwig van Beethoven: una de les obres més emblemàtiques i universalment celebrades de la història de la música.
Aquest doble concert extraordinari va reunir més de 170 artistes a l'escenari, entre músics, cors i solistes internacionals en una execució que, per la seva magnitud i intensitat, va fer viure al públic una experiència col·lectiva de força, elevació i celebració; una característica que, a nivell mundial, marca també les grans interpretacions d’aquesta simfonia monumental, considerada un himne sonic a la fraternitat humana i un dels cims de l’art sinfònic.
“Interpretar la Novena és un repte artístic majúscul, però també un acte simbòlic molt poderós. Tancar així la temporada, amb tanta gent implicada i tanta emoció compartida, és el millor regal per a una orquestra que viu de la passió, la formació i el suport d’un públic i d’unes institucions que fan possible aquest somni.” - Lluís Muñoz, codirector d’AD LIBITUM
Una obra icònica que va captivar l’audiència
La Novena de Beethoven va sonar com una obra capaç de transcendir el mer concert: des de l’inici dramàtic del primer moviment fins al caràcter vibrant i rítmic de l’Scherzo, passant per l’elevada bellesa de l’Adagio, fins arribar al clam universal de l’Oda a l’Alegria. Aquesta peça ha estat descrita com “una celebració musical de la raça humana”, i així va ser percebuda pel públic d’Ontinyent, que va rebre cada moviment amb silenci respectuós i ovacions expansives al final de cadascuna de les nits.
La combinació de orquestra, solistes i cors va exigir un alt grau de cohesió i sensibilitat musical, i aquesta demanda va ser satisfeta amb una interpretació equilibrada, expressiva i carregada d’intensitat emocional, tal com succeeix a les grans cites sinfòniques internacionals de la Novena.
Solistes i cors que van elevar el concert
Els solistes van protagonitzar moments de gran lirisme i presència escènica al llarg de la vetlada. La soprano Marga Cloquell, amb una veu radiant i potent, va dominar amb elegància les línies més exigents de la partitura; mentre que la mezzosoprano Joana Thomé va aportar calidesa i una expressivitat profunda. El tenor Emmanuelle Faraldo va oferir una interpretació incisiva i clara, i el barítono‑baix Pedro Quiralte va destacar per la solidesa timbrística i la fermesa escènica. Al seu costat, els cors Discantus Cocentaina i Orfeó d’Albaida, sota la direcció de Robert Sellés, van realitzar un treball excepcional en el moviment coral final, modulant amb precisió i potència la grandesa del text de l’Oda a l’Alegria.
Xavier Gagnepain: lideratge i emotivitat
Al capdavant de l’orquestra, Xavier Gagnepain va conduir la simfonia amb fermesa i visió, combinant rigor tècnic amb un sentit narratiu que va permetre ressaltar la profunditat emocional de cada moviment. La lectura de Gagnepain va subratllar la dimensió humana i universal de l’obra, tal com han destacat crítiques internacionals en destacades interpretacions de la Novena.
“Mai haguera pogut imaginar que tantes energies juntes pogueren aconseguir aquest resultat. Realment, les dues nits d’ahir i de hui es quedaran per sempre en la meua memòria com una cosa preciosa que mai oblidaré”, explica Xavier Gagnepain, director convidat
Reacció del públic i tancament d’una temporada memorable
“Ha sigut espectacular. Jo crec que no s’havia vist mai una cosa així a Ontinyent. I açò demostra que l’aposta que ha fet l’Ajuntament, juntament amb Caixa Ontinyent i AD LIBITUM, de tindre una orquestra a la ciutat, està funcionant. Per això crec que en la pròxima temporada reforçarem el pressupost i intentarem fer encara més coses", destacava José Pla Barber, president de Caixa Ontinyent.
“Complim amb aquell triple objectiu que teníem des de l’Ajuntament quan ens vam implicar en aquest projecte: d’una banda, portar cultura de primer nivell a Ontinyent, cultura que difícilment veuríem si no fóra de la mà d’aquesta orquestra i del treball d’AD LIBITUM; d’altra banda, apostar per una orquestra formativa que permeta que la gent continue formant-se; i, finalment, poder gaudir de concerts com el d’aquesta Novena de Beethoven. Un autèntic luxe”, concloia Jorge Rodríguez Gramage, alcalde d’Ontinyent