La comissió de Patrimoni va donar llum verda en la seua reunió del passat dijous al projecte executiu de restauració del Pont Vell. En principi, la rehabilitació del pont s'anava a executar en diferents fases. De fet, la primera, la fase 1, que incloïa el sanejat de l'embarc sud i les eixides dels desguassos del sistema de molins medievals, ja s'ha executat.
Ara bé, després de la DANA de setembre de 2019, es va decidir unir les següents fases i abordar-les de manera que es puga intervindre al més prompte possible, davant els danys detectats.
El projecte de restauració ha sigut redactat per tècnics de la Universitat Politècnica de València, concretament, de l'Institut de Restauració del Patrimoni (IRP) i del Grup d'Investigació sobre el paisatge i arquitectura rural (PAISAR).
El Pont Vell, al llarg dels seus més de cinc segles de vida (va ser construït entre 1500 i 1501) ha suportat riuades com les de 1597, 1689, 1884, 1982 i la més recent de 2019.
L'estat del pont fa que la intervenció necessària s'estenga als dos costats, des del basament de la torre del Pont i del mur que dóna inici al Camí dels Carros, fins a les zones de l'embarc nord.
Per a poder preparar de la manera més exacta el treball de rehabilitació, s'ha utilitzat un escàner 3D en tot el pont, el que ha sigut molt efectiu per a comprovar les deformacions que ha patit amb el pas del temps, expliquen els tècnics.
L'estudi reflecteix una sèrie de danys en el pont, conseqüència de les riuades, l'ús i els efectes d'adequació de les antigues fàbriques. Concretament, la part més castigada és la d'aigües amunt, la qual cosa ha afectat el tallamar central i a l'arc meridional, que té carreus fisurats, trencats i que manca. La façana menys atacada per l'aigua també presenta desperfectes importants en el seu basa central, especialment, per l'oxidació.
A més, l'informe també evidencia danys en els arcs, on s'han detectat desajustaments en els carreus, reparacions amb materials inadequats, fragmentació i pèrdua d'elements i també colonització vegetal.
Les ‘bòvedes’ també s'han vist afectades, en particular l'obertura sud, que presenta grans clivelles que coincideixen amb la clau superior de la volta, d’ahí el fet que fa un any que es decidira tancar al trànsit el pont per a no agreujar més el seu estat.
Segons expliquen fonts municipals, després de l'informe favorable de la comissió de Patrimoni, celebrada ahir dijous, tan sols queda que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHJ) dóne l’ok per a poder iniciar la licitació de l'obra. En la reunió també es va acordar que el projecte de restauració tindrà en compte les possibles restes que es puguen trobar.
El projecte, que tindrà un cost de 720.000 euros, s'espera que puga començar a partir de la segona meitat de l'any 2021, ja que la confirmació per part de la CHJ i el posterior procés de licitació de l'obra requeriran diversos mesos.