Del 18 al 24 de maig, docents del CEIP Bonavista d’Ontinyent han participat en una mobilitat internacional a la ciutat de Celje, Eslovènia, en el marc d’un programa de formació europea per al professorat. Aquesta experiència formativa ha permés al professorat conéixer de primera mà el funcionament d’un centre educatiu que aplica la metodologia Montessori amb alumnat d’entre 1 i 6 anys.
L’estada ha inclòs una observació activa al centre eslové, on han pogut aprofundir en les bases pedagògiques d’aquesta metodologia centrada en l’acompanyament respectuós, l’autonomia i el desenvolupament integral del xiquet i la xiqueta. Un dels aspectes que més ha cridat l’atenció de l’equip docent ha sigut l’ús intencionat i constant dels espais exteriors com a part essencial del procés educatiu. Jardins, patis i zones naturals es converteixen en escenaris d’aprenentatge on les propostes estan curosament dissenyades per a ser riques, motivadores i significatives per a la infància.
Durant aquesta mobilitat, el professorat del CEIP Bonavista ha compartit l’experiència amb dues orientadores educatives procedents de Cadis, amb qui han mantingut un diàleg professional constant que ha enriquit encara més l’intercanvi de bones pràctiques.
A més de la dimensió pedagògica, la mobilitat ha oferit l’oportunitat de conéixer la cultura eslovena, facilitant una comprensió més profunda del context en què es desenvolupen aquestes pràctiques educatives. Aquest acostament cultural ha afavorit la reflexió sobre com adaptar certes estratègies observades a la realitat del CEIP Bonavista, amb el propòsit de continuar millorant el seu projecte educatiu.
L’experiència a Celje reforça el compromís del centre amb una educació que respecte els ritmes de la infància, que fomenta l’autonomia i que aposta per entorns d’aprenentatge estimulants, tant dins com fora de l’aula. Aquesta mobilitat ha suposat, sens dubte, un impuls per a continuar transformant l’educació des de l’escolta activa, l’observació atenta i el respecte profund cap als processos vitals dels xiquets i xiquetes.