L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, ha participat aquest dimecres en la segona jornada del Congrés Internacional “Memòria i Democràcia”, organitzat per la Diputació de València, una trobada que ha servit per commemorar els 10 anys de la creació de la Delegació de Memòria Democràtica, impulsada precisament durant la presidència del mateix Rodríguez al capdavant de la institució provincial. El congrés, que s’ha desenvolupat al Centre Cultural La Beneficència, ha comptat amb la participació d’experts, i representants de diferents administracions, entre ells la vicepresidenta primera de la Diputació, Natàlia Enguix, la primera diputada provincial de Memòria Democràtica, Rosa Pérez-Garijo, i el vicepresident segon de la Diputació de Cadis, Francisco Javier Vidal.
Durant la seua intervenció en la taula redona “10 anys fent memòria”, Jorge Rodríguez ha expressat el seu “orgull” per haver impulsat, com a president de la Diputació, una delegació pionera entre les institucions valencianes. Rodríguez ha destacat la importància de donar continuïtat a esta tasca, “una feina costosa i llarga en el temps, però necessària per a trencar amb dècades d’oblit imposat”. En aquest sentit, ha subratllat que “soterrar dignament les persones represaliades i recuperar la seua memòria no és una qüestió ideològica, sinó un acte de justícia bàsic en qualsevol societat democràtica”.

Durant el debat, Rodríguez ha incidit en la necessitat de reforçar l’educació com a eina fonamental per mantindre viva la memòria i els valors democràtics. “Els qui vam nàixer després de la dictadura no vam rebre a les aules una formació suficient sobre el que va significar el franquisme i les seues conseqüències. Sense conéixer eixa part de la nostra història és difícil entendre la importància de la democràcia i els drets humans”, ha lamentat. En relació amb el context actual, ha assenyalat que “la memòria no ha de ser un camp de batalla partidista, sinó un treball comú. Es tracta de drets humans, de mínims democràtics. Recuperar les persones desaparegudes o dignificar les víctimes no pot dependre de colors polítics, sinó de principis de justícia i humanitat”.
Rodríguez ha recordat també el paper clau de la col·laboració entre administracions, especialment amb els ajuntaments, a través de les línies de finançament creades per la Diputació. Finalment, Jorge Rodríguez ha volgut agrair a la Diputació i a la seua vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, la continuïtat del treball iniciat fa una dècada i el seu compromís amb la memòria democràtica. “És fonamental que aquesta tasca no s’ature, especialment ara que el temps juga en contra i cada vegada queden menys testimonis vius. El millor homenatge que podem fer a les víctimes és mantindre viva la seua memòria i garantir que la nostra societat no oblide mai el valor de la llibertat i la justícia”, ha conclòs.
La Vicepresidenta 1ª i diputada de Memòria Democràtica, Natàlia Enguix, responsable de l’organització del congrés, destacava que “els joves ens han donat en este congrès una lliçó d'esperança per un futur amb una societat més justa, igualitària i de consens”. En aquest sentit, destacava la importàcia d’involucrar als i les joves amb la memòria democràtica, “per a que coneguen allò que va passar en aquest país i no es torne a cometre les violacions de drets humans que van passar. És part del treball que estem fent en aquesta legislatura el treballar amb la gent jove, per a difondre el que és la Memòria Democràtica, per a vincular la memòria democràtica als drets humans i a la democràcia, i precisament per això també el nom d'aquest congrés és Memòria Democràtica”.