La Diputació de València ha presentat este dimecres la campanya Bons Comerç Dana per a reactivar l'activitat d'establiments de 26 municipis greument afectats per la riuada del passat 29 d'octubre. El Mercat d’Aldaia ha acollit un acte en el qual el president de la Diputació, Vicent Mompó, i la vicepresidenta Natàlia Enguix, responsable de Cooperació i Promoció Econòmica, han anunciat una partida de cinc milions d'euros per a la reactivació del comerç local, que podrà arribar als 10 milions d'euros amb la participació de la ciutadania.
Les xifres són desoladores, amb 3.000 comerços valencians que continuen tancats a conseqüència de la dana, dels quals una tercera part està en risc de no tornar a obrir, segons previsions de la Unió Gremial i Confecomerç. Això afectaria milers de llocs de treball, segons l'estimació de Cámara València, que col·labora al costat de Caixa Popular en la iniciativa finançada per la Diputació. “Un poble sense comerç local és un poble sense vida. El comerç no és només economia, també és convivència; i quan un d'estos establiments baixa la persiana perdem totes i tots”, ha assenyalat el president Mompó, qui ha aprofitat per a reclamar a l'Estat “l'avançament d'almenys la mitat de les indemnitzacions”.
El màxim responsable provincial considera que la burocràcia “s'ha convertit en una segona catàstrofe per als negocis”, i en eixe context d'incertesa emergeix la Diputació, que ha decidit aportar recursos econòmics i humans a eixe teixit comercial dels municipis greument afectats per la dana. La delegació de Promoció Econòmica que dirigix la vicepresidenta Natàlia Enguix llança una campanya de bons amb una dotació econòmica de cinc milions d'euros, que podria duplicar l'impacte econòmic per als comerciants si els consumidors adquirixen els 95.000 bons emesos.
La vicepresidenta Enguix destaca que la campanya “no s'ha fet a través de subvencions, sinó d'ajudes directes, útils i senzilles. Es tracta d'un projecte coral entre la Diputació, Cámara València, Caixa Popular, les associacions de comerciants, els ajuntaments i els ciutadans per a reactivar l'activitat d'eixos comerços que, a més de resultar afectats, són moltes vegades oblidats en la gestió de la catàstrofe”.
En paraules de la responsable provincial de Promoció Econòmica, “quan un comerç tanca s'apaga part de la vida dels nostres pobles, i des de la Diputació assumim la responsabilitat de contribuir a la dinamització dels nostres barris ajudant als establiments a recuperar la seua activitat”. “Esta ajuda no és una concessió, sinó una obligació moral que devem a eixos comerciants que tant ens donen en el dia a dia”.
Bons en 26 municipis
El funcionament de la campanya és molt senzill: la Diputació aporta cinc milions d'euros per a l'emissió dels bons; Cámara València habilita la web https://bonocomerciodana.com/ perquè els comerços s'adherisquen i supervisa que complisquen els requisits; Caixa Popular assumix les despeses bancàries de la campanya; i els consumidors interessats adquirixen a través del web els bons de 100 euros, dels quals paguen 50, perquè l'altra mitat està coberta amb l'ajuda de la Diputació.
El president de Cámara València, José Vicente Morata, ha avançat que “més de 250 establiments s'han adherit ja a la campanya, del cens de més de 3.000 amb el qual comptem i als quals ens estem dirigint per a donar a conéixer el projecte i facilitar-los que participen”. Els bons podran adquirir-se a partir d'este dijous, 11 de setembre, i arribaran a les mans dels consumidors a partir del dilluns 29 de setembre. Les persones empadronades en els municipis afectats tindran preferència durant el primer mes, i la venda de bons s'ampliarà a la resta d'usuaris a partir de l'11 d'octubre i fins al final de la campanya el 31 de desembre.
Els municipis contemplats en el conveni entre la Diputació i Cámara València són Catarroja, Aldaia, Alfafar, Paiporta, Alaquàs, Xirivella, Benetússer, Sedaví, Massanassa, Albal, Picanya, Llocnou de la Corona i Beniparrell a l'Horta Sud; Algemesí, L'Alcúdia, Catadau, Montroi, Llombai i Guaddassuar a la Ribera Alta; Chiva i Cheste en l'Hoya de Buñol; Sot de Chera i Pedralba en la Serranía; Utiel a la Plana Utiel-Requena; Loriguilla al Camp de Túria; i Riola a la Ribera Baixa.
La directora de Caixa Popular, Alicia Soler, ha considerat que la campanya “és una oportunitat de demostrar a la societat que tenim eixe compromís i una mirada humana per damunt de la rendibilitat”. La responsable de l'entitat bancària, col·laboradora en el projecte impulsat per la Diputació i la Cámara, ha insistit en el model cooperatiu que permet “estar sempre prop de les persones, escoltant i acompanyant, especialment en moments difícils com el de la dana”.
Per part seua, l'alcalde d'Aldaia, Guillermo Luján, ha garantit “l'èxit d'una campanya que és un gran encert i que ha comptat amb les associacions de comerciants”. En opinió de l'amfitrió de l'acte celebrat en el Mercat del seu poble, “la millor manera d'ajudar al comerç local és comprar en ell, que és el que estem incentivant amb esta iniciativa”.