La Diputació de València compta amb el suport total de la Generalitat per a fer un pas més en la millora dels protocols d'actuació d'emergències i reduir el temps de resposta davant accidents o desastres naturals, especialment a les comarques d'interior de la província, on les necessitats són majors a causa de la falta de recursos i la complexitat de les comunicacions.
El diputat de Desenvolupament Rural i responsable de les Brigades Forestals de la Diputació, Ramiro Rivera, ha exercit d'amfitrió en una reunió l'objectiu de la qual és optimitzar recursos i oferir la millor resposta davant accidents o inclemències meteorològiques, respectant les competències i coordinant l'acció de les diferents administracions públiques, començant per la corporació, la Delegació del Govern i l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències que dirigix José María Ángel.
En este context es va acordar la primera acció conjunta entre les tres institucions, que consistirà en la signatura d'un protocol entre el Servei de Carreteres de la Diputació, que dirigix Rafa García, i la Delegació del Govern per a compartir recursos en el Racó d'Ademuz. Fruit d'este acord s'equiparà a la unitat de bombers forestals de la Generalitat a la comarca amb una màquina llevaneu, amb la qual podran contribuir a la neteja de les vies afectades pels temporals.
El secretari autonòmic d'Emergències va deixar molt clara des del primer minut la intenció de col·laborar en totes i cadascuna de les necessitats expressades per la corporació provincial, que compta amb els bombers del Consorci, els brigadistes de Divalterra i els operaris de Carreteres com a principals efectius en matèria d'Emergències. “Els ciutadans no entenen de competències, només esperen que les administracions facen el seu treball per a poder sentir-se segurs”.
En este sentit, Rivera va traslladar al responsable autonòmic d'Emergències la seua preocupació per la falta de recursos en determinades zones d'interior, en els límits de la província, especialment en episodis de temporals o incendis. Per part seua, José María Ángel ha proposat al responsable provincial que es revisen els protocols perquè els efectius de la Generalitat puguen col·laborar en actuacions com la neteja de carreteres o incendis, sota la direcció de l'òrgan competent i fins que arriben a la zona afectada els equips assignats per a donar resposta a l'emergència.
Redimensionar els recursos
El director de Carreteres de la Diputació, Javier Piedra, considera que és necessari “redimensionar els recursos en assumir la corporació la titularitat de noves vies, com és el cas del Racó d'Ademuz i la carretera de la Puebla de San Miguel”. En resposta a Piedra, i en la línia de col·laboració absoluta entre institucions, el secretari autonòmic d'Emergències insta a la Diputació al fet que els responsables del Consorci i Carreteres “utilitzen els recursos del 112 per a reduir els temps de resposta, sempre sota la direcció de qui tinga les competències per a actuar en cada cas”.
Respecte a estes actuacions i a la reducció dels temps, el gerent de Divalterra, Antonio Mas, i el cap de servei de les Brigades Forestals, Álvaro Escrig, coincidixen en la importància que l'empresa de la Diputació puga integrar-se tecnològicament en el sistema de coordinació i resposta a les emergències de la Generalitat, on ja es troba el Consorci Provincial de Bombers.
Esta implementació tecnològica i la suma de tots els efectius d'emergències en una única base d'operacions en temps real és un dels reptes que s'han marcat els responsables de Diputació i Consell després de la reunió en seu provincial. El subdirector d'Emergències, Jorge Suárez, explica que este dispositiu tecnològic de coordinació entre unitats i efectius d'emergència està desenvolupat, i ara és qüestió que vagen incorporant-se unitats com les Brigades de la Diputació o l'àrea de Carreteres, que mantindria en paral·lel la seua coordinació amb el Centre de Gestió i Seguretat Viària de la Generalitat (Cegesev).
Després de la reunió, en la qual també va participar Vicent Verger en representació de la Delegació del Govern, els responsables de la Diputació i la Generalitat es posaran a treballar immediatament en la millora dels protocols d'actuació, respectant en tot moment les competències de cada cos o unitat integrat en el dispositiu d'Emergències del Consell.
L'objectiu de totes dues institucions és estrényer la col·laboració i oferir un servei més ràpid a les comarques d'interior, en situacions com la primera intervenció en incendis, una ràpida actuació davant els llamps latents habituals en les tempestes d'estiu, accidents en carreteres i muntanyes o episodis de nevades que poden deixar incomunicats als municipis, generalment localitzats en zones limítrofes i de difícil accés en situacions climatològicament adverses.