L'empresariat va prendre bona nota de la crisi econòmica que va iniciar en 2008 i va perdurar amb cruesa, des d’aleshores, s'han adoptat decisions empresarials carregades de major conservadorisme enfront de l'anterior atreviment que va propiciar el daltabaix de moltes empreses a les quals va pillar desprevingudes.
En aquesta ocasió, a causa del covid-19 que ha irromput de manera sobtada, la supervivència de les empreses no està assegurada. Les prediccions del Banc d'Espanya són que el PIB podria caure fins a un 12’4% enguany. Davant aquesta tessitura es fa essencial l'adopció de mesures que tendisquen a pal•liar (o evitar) en la mesura del possible els danys econòmics a conseqüència d'una deficient protecció del patrimoni empresarial. Exposem a continuació algunes possibles mesures per a la seua reflexió:
Patrimonis diferenciats: per reduït que siga el negoci regentat per un empresari individual, aquest ha de ser coneixedor de la seua responsabilitat personal il•limitada enfront dels deutes que puguen derivar-se del seu negoci. La canalització d'aquest negoci a través d'una societat mercantil (acompanyada d'una actuació diligent) limitarà aquesta responsabilitat al patrimoni de la societat. D'aquesta forma, encara que el negoci es veja forçat a la seua liquidació a conseqüència de la crisi el seu patrimoni personal es veurà fora de perill.
Els immobles i els negocis no sempre mariden com cal, per això sempre és interessant buscar fórmules que permeten mantindre els immobles al marge del risc empresarial. Les situacions en les quals baix un mateix sostre es desenvolupen diferents negocis no sempre són les més encertades, tal com diuen els inversors sol ser recomanable no posar tots els ous baix la mateixa cistella.
Controlar el risc comercial és una missió essencial, màximament en temps de crisi. Una bona cobertura asseguradora acompanyada d'un control directe sobre el client i la ràpida intervenció de l'assessor jurídic són essencials per a evitar excessos de morositat.
La correcta planificació, administració i gestió dels Recursos Humans de l'empresa és clau en moments de crisis; podent-se a vegades amb diferents formules jurídiques emmotllar-la en part a les necessitats productives de l'empresa i mercat. D'altra banda, la representació social en les empreses està començant a ser de gran interès per a agilitzar i personalitzar situacions com els ERTEs i/o la recuperació del Permís Retribuït Recuperable. Tot això a la vista de l'última tendència legislativa que obliga a acudir als Sindicats més representatius del sector.
La planificació financera i el finançament a llarg termini és important, però a vegades el control de l'inventari ho és encara més en un entorn canviant i incert. Disposar de l'assortiment d'estoc adequat que permeta atendre el client sense que es ressentisca la capacitat de l'empresa és la clau de molts negocis, atès que el benefici de moltes d'elles acaba en inventaris que ràpidament es deprecien.
Pràcticament totes les actuacions d'una empresa tenen conseqüències tributàries que han de ser valorades de manera prèvia per a evitar situacions irreversibles.
No hi ha dues empreses iguals, per això, previ diagnòstic de la seua situació concreta, podrem assessorar-lo i oferir-li solucions concretes. Integra Assessors La Vall SLP, compta amb vint professionals i disposa d'especialistes en totes les àrees que afecten l'empresa.
Consell front una nova crisi econòmica: ESTAR ASSESSORAT
Informació oferida per Integra Assessors La Vall S.L.P.