Consum va facturar 4.388,7 milions d’euros en 2023, un 13,6% més que l’exercici anterior. Els resultats es van situar en 101,1 milions d’euros, un 75 % més que en 2022. Estos resultats, que ha presentat este matí el director general de ConsumAntonio Rodríguez Lázaro, reflectixen “l’esforç que ha fet la Cooperativa per ser competitiva en preus, que ens han fet créixer en clients i, per tant, han augmentat les vendes”. A pesar de retallar el seu marge brut per esta contenció de preus, Consum ha augmentat els resultats, que destina, principalment, a repartir-los entre els més de 19.500 socis treballadors.
En 2023, Consum ha augmentat un 10,2% les vendes en superfície constant. A més, hi ha hagut un augment de vendes en volum; concretament, la Cooperativa ha crescut un 6,5% l’últim any, mentre que en el conjunt del mercat l’augment ha sigut del 0,9%, segons l’INE. La Cooperativa manté el sext lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució per superfície i ha augmentat la quota un 0,1 fins al 4,6% del mercat nacional, mentre que la quota de mercat per vendes a la seua àrea d’influència se situa en el 13,4 %, segons Nielsen.

D’altra banda, les vendes de la tenda online de la Cooperativa, que ja oferix servici a 431 poblacions, van augmentar un 10% fins arribar als 72,5 milions d’euros, xifra que suposa un 1,7% de les vendes.
La inversió de la Cooperativa va arribar als 167,3 milions d’euros, destinada principalment a l’obertura de 67 nous supermercats –15 Consum i 52 Charter–, a l’ampliació i a la reforma de 19 tendes i a la innovació (22 milions d’euros). Amb les noves obertures, la xarxa comercial té 933 establiments, 485 de propis i 448 Charter, situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, la Regió de Múrcia, Andalusia i Aragó. Este 2024, Consum preveu mantindre el ritme d’obertures i obrir 50 supermercats més: 15 de propis i 35 Charter, i dur a terme 27 reformes i ampliacions.
En l’apartat d’inversió, destaca la partida dedicada a innovació amb 22,9 milions d’euros. Els projectes més destacats d’este 2023 tenen a vore amb la digitalització de processos (tiquet i etiquetes digitals, caixes d’autopagament i implementació de gestions per als treballadors).
 
El benestar que busques
Consum va crear 1.879 nous llocs de treball en 2023, fins a assolir una plantilla de 21.216 treballadors, un 9,7% més que l’any anterior. El 96% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa; per tant, s’impliquen en la gestió i es repartixen els beneficis. En 2023 es van repartir 71,7 milions d’euros, dels quals 35,8 milions corresponen al repartiment de resultats cooperatius i 35,9 milions, a primes per objectius.
A més, l’activitat de Consum va generar uns 43.162 llocs de treball indirectes, principalment, dins de la cadena de subministrament i de servicis (transport, manteniment, neteja, seguretat o servici a domicili).
Al febrer de 2024, la Cooperativa va aplicar una pujada salarial del 3,6% per al 100% de la plantilla. Este increment, que se suma a l’augment històric del 9% que es va aplicar l’exercici passat, implica una inversió de més de 20 milions d’euros i un augment mínim per soci treballador de 626,32 euros brut a l’any.
Durant l’any 2023, Consum ha implantat la setmana laboral de cinc dies en el 100% de la xarxa de botigues i plataformes i, així, s’ha convertit en la primera empresa del sector retail que aplica esta mesura de conciliació en totes les tendes. El total de la inversió en conciliació ha sigut de 45 milions d’euros, xifra que representa 2.146 euros per treballadors. A més, va obtindre el certificat Top Employers per onzé any consecutiu, que l’acredita com una de les millors empreses per a treballar a Espanya. També és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable, amb la qualificació d’Excel·lència.

La proximitat que busques
Consum està present a més de 3,7 milions de llars, on va enviar més de 60 milions d’euros en descomptes i xecs regal durant el 2023, un 9,3% més que l’any anterior, per tal d’afavorir l’estalvi dels socis clients, que continuen creixent cada any i ja superen els 4,5 milions de persones (un 7,6% més). Esta ajuda la consolida com la cooperativa amb més socis consumidors d’Espanya.
El 98,6% de les compres que efectua la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals i el 67% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present, un objectiu prioritari per a Consum, que promou activament el desenvolupament econòmic local. De fet, el 80% dels aliments frescos que la Cooperativa ven a granel (fruita, verdura, carn i peix de venda personalitzada) té origen nacional, un valor al qual Consum dona prioritat A més, s’ha millorat el termini mitjà de pagament a proveïdors, que s’ha reduït en un dia fins als 41 dies, un dels més ajustats del sector.
La varietat és un valor que els clients de Consum aprecien molt, ja que hi poden trobar més de 15.500 referències, el 85.5% de les quals són marques líders. Tot això sense descuidar la qualitat, el disseny i la competitivitat de la seua marca pròpia. Durant l’exercici s’ha seguit ampliant la gamma de productes Eco, amb 185 referències. A més, en 2023 s’ha continuant avançant en les certificacions de qualitat i de producte de proximitat, com és el cas de les taronges i mandarines amb IGP Cítrics Valencians, la IGP Poma de Girona o les DOP Carxofa de Benicarló i Raïm del Vinalopó, entre d’altres.


El compromís que busques
En 2023, Consum ha col·laborat amb més d’un miler de projectes socials en totes les comunitats on està present, mitjançant la seua política de col·laboracions i el seu Programa Solidari. La Cooperativa manté el seu compromís amb les persones amb dificultats per a accedir a una alimentació variada i suficient.
Entre les col·laboracions, destaca el Programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que en 2023 va donar 8.516,4 tones d’aliments a les persones que més ho necessiten. Els aliments provenen dels supermercats, les plataformes i les escoles de frescos, i van suposar un valor de 27,7 milions d’euros, un 7,4% més que en 2022. Gràcies a estes donacions i a la tasca dels més de 1.400 voluntaris amb els quals col·labora Consum, es va poder ajudar 85.000 persones.

L’equilibri que busques
Durant l’exercici passat, Consum va reforçar el seu Pla Ambiental Integrat, basant-se en dos gran objectius: la descarbonització i l’economia circular dels recursos. Gràcies a la incorporació de gasos refrigerants, als supermercats ecoeficients i a la millora dels vehicles de la flota logística, la petjada de carboni de la Cooperativa s’ha reduït un 81,1% des de 2015. A més, és la primera empresa del sector de la distribució alimentària que va obtindre el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO) i, per primera vegada en 2023, també el “Compense”. La Cooperativa és pionera en l’obtenció de la validació dels seus objectius de descarbonització pel Science Based Targets initiative (SBTi).
El 97,7% de l’energia que consumix la Cooperativa prové de fonts renovables. En esta línia de treball, s’ha signat un acord amb Endesa per al subministrament a llarg termini d’energia totalment renovable procedent d’un bloc PPA solar i d’electricitat amb garanties d’origen (GDO). A més, ja hi ha plaques solars fotovoltaiques en 27 supermercats i en les plataformes de Las Torres de Cotillas i Zona Franca. Durant este any es preveu duplicar la xarxa de carregadors de vehicles elèctrics en els supermercats.
Dins de la seua estratègia de descarbonització, la Cooperativa ha implementat este últim any la seua xarxa de supermercats neutres. Es tracta d’una iniciativa pionera en el sector de la distribució alimentària que té com a objectiu reduir i compensar les emissions dels seus establiments. AENOR ha verificat la compensació de les emissions de les primeres 80 tendes. Totes estes tendes disposen d’energia de fonts renovables, mobiliari frigorífic eficient amb neveres verticals, que suposa un estalvi del 50%, i il·luminació led en totes les dependències. Les baixes emissions que generen de manera conjunta es compensen amb crèdits de carboni d’un bosc que es troba a Madrigueras (Albacete).
Enguany Consum ha incorporat 5 nous camions 100% elèctrics per al repartiment d’aliments a les tendes de la zona de Benidorm, i ja en té 7 en total. Amb estes incorporacions, la Cooperativa aconseguix que el 92% de la flota de transport siga ecoeficient. En 2022 Consum va aconseguir la tercera estrella Lean & Green, una certificació internacional de sostenibilitat logística liderada per AECOC a Espanya.

L’economia circular és l’altre gran puntal de la gestió ambiental de Consum, que treballa fonamentalment en dos nivells: l’ecoeficiència en el consum de materials i l’arreplega selectiva i valorització dels residus. L’ecoeficiència en el consum de materials s’ha traduït en 131 accions d’ecodisseny en productes, entre les quals destaquen la millora de la reciclabilitat de determinats envasos, la reducció de plàstic en els envasos primari i/o d’agrupació, com, per exemple, en el café, o la incorporació de materials reciclats als sucs refrigerats de marca pròpia.
La iniciativa més destacada de 2023 és el un nou sistema d’economia circular per a l’arreplega, el tractament i la reutilització de les bosses de plàstic de la tenda online, que s’arrepleguen al domicili dels clients quan reben una comanda nova. Una altra iniciativa destacada és el projecte que transforma el poliestiré expandit (EPS), conegut popularment com a porexpan, procedent dels residus recuperats de Consum, per a convertir-los en mobles de la secció de forn. Ja s’ha implantat en 124 tendes i s’anirà estenent progressivament fins a l’any 2025 a tota la xarxa. A més, des de 2020, les bosses de plàstic portacompra s’elaboren amb els mateixos plàstics que recupera la Cooperativa.
En 2023 la Cooperativa ha renovat la certificació “Residu zero” d’AENOR en totes les seues tendes, oficines i plataformes. Este segell acredita l’arreplega selectiva i la valorització posterior dels residus generats.