L’Ajuntament d’Ontinyent ha presentat hui la renovada imatge del bus urbà, una de les iniciatives aparellades a la recent municipalització del servei, que ha fet possible que des del passat 1 de gener l’ús del transport públic urbà siga gratuït a la ciutat. L’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, que compareixia hui davant la premsa junt als regidors Natalia Enguix (Igualtat i Govern Obert); Joan Sanchis (Territori); Sayo Gandia (Sostenibilitat) i Inma Ibáñez (Transport), destacava que el notable increment d’usuaris que ha experimentat la línia des de la seua gratuïtat i el caràcter social mediambiental, pedagògic i igualitari de no fer pagar el servei a la ciutadania.
L’alcalde, que era felicitat per nombrosos usuaris que pujaven a l’autobús en la Plaça de la Coronació, recordava que per a fer gratuït el servei “era necessari la seua municipalització, atès que el contracte amb l’empresa no ho permetia”. El primer edil animava a totes i tots “a utilitzar el bus urbà, perquè ens ajuda a caminar cap a una ciutat més sostenible” i recalcava que “quanta més gent utilitze el bus més rendibilitzem aquesta inversió, sense comptar que és la manera més ràpida i segura de desplaçar-se per la ciutat”, i destacava que la mesura té una vessant social molt important perquè moltes famílies deixaven d'utilitzar l’autobús per no poder atendre el seu cost: “el preu del bitllet ha deixat de ser un problema per pujar a l’autobús urbà”, ha subratllat l'Alcalde d'Ontinyent.
L’alcalde ha avançat també que, com es reflecteix al Pressupost de 2020, està previst iniciar els tràmits per adquirir dos autobusos nous de zero emissions, que seran adquirits al marc de les actuacions que s’executaran amb els 5 milions d’euros d’inversions del programa europeu Feder, dins de l’EDUSI d'Ontinyent. Tot i que els tràmits previsiblement es perllongaran durant tot l’any, atès que cal fer un concurs públic per fer l’adquisició, “el que volíem era mantindre el servei, optimitzant i aprofitant els vehicles subrogats de l’anterior empresa i el personal que prestava el servei i que manté el seu lloc de treball”, manifestava Jorge Rodríguez.
Un servei més eficient, sostenible i igualitari
La regidora de Transport, Imma Ibáñez, explicava que els dos vehicles amb què es compta actualment han estat revisats i posats a punt per donar servei gratuït tant per la ruta que dóna la volta a la ciutat (que s’ha acurtat en 8 minuts, gràcies a l’eliminació del pagament i els canvis al trànsit realitzats al barri de Sant Rafel) i la que transporta als passatgers del tren Xàtiva-Ontinyent-Alcoi i als visitants del cementiri. La regidora, que avançava que al llarg d’esta setmana es renovarà també la imatge de les marquesines, destacava la bona resposta que està donant la ciutadania amb un augment de persones usuàries.
La regidora de Sostenibilitat, Sayo Gandia, posava de relleu per la seua part “els importants beneficis medi ambientals d’un major ús del transport públic, ja que el seu ús, com també el de la bicicleta, ens ajuden a reduir emissions de CO2, evitar aglomeracions de vehicles en hores punta i seguir donant compliment als objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) establerts per l’ONU en l’Agenda 2030”, explicava.
El 70% de les persones que utilitzen el bus són dones
Finalment, la regidora d’Igualtat i Govern Obert, Natàlia Enguix, destacava l’ajuda que també suposa la mesura per a fer una ciutat més igualitària, “ja que els estudis amb què comptem demostren que el 70% de persones que utilitzen el transport públic són dones que no tenen accés a un vehicle propi, en ocasions acompanyades de xiquets i xiquetes, i que ara tenen més facilitats per a traslladar-se al seu dia a dia”, manifestava Natalia Enguix, qui insistia que el dia a dia de la igualtat passa per mesures com aquesta.