Se succeïxen les notícies que donen compte de sentències judicials en contra dels sorolls. L’Ajuntament de Sagunt ha sigut un dels últims a ser condemnat per la contaminació acústica produïda per un bar sense llicència. L’Ajuntament de València haurà de pagar per la seua inacció davant del soroll a la Ciutat de les Arts 3.000 € per danys morals a 46 afectats. Les Falles de la capital valenciana han tornat a posar de manifest la creixent incomoditat de molts veïns per patir-los de manera ininterrompuda. Sembla que els temps d’impunitat pel llançament de petards, la música en carpes i les jaranes en bars i terrasses comencen a ser acotats, quan no sancionats. El dret al descans guanya adeptes i cada vegada hi ha més jutges que donen la raó a qui el reclama.
A dues setmanes del mes de maig, en què començaran a celebrar-se amb més assiduïtat els sopars de comparses, la previsió festera apunta que arribaran en paral·lel les queixes de no pocs veïns. De moment, i llevat d’algun cas concret en una plaça on ja han aflorat amb certa litigiositat, el problema no ha derivat en plet judicial, però més ens valdria evitar-los, pel que té de maledicció allò de “pleits tingues i els guanyes”.
La contaminació acústica, junt amb els horaris i la duració de les Entrades cristiana i mora, que susciten una preocupació més gran i immediata, forma part del grup d’assignatures pendents. I no només per als responsables de la Societat de Festers, sinó també per als presidents de quasi totes les comparses. Amb tot, sent complicat trobar solució al problema de les Entrades, més difícil em sembla el de la contaminació acústica, perquè ja no afecta només les persones. Cada vegada són més els propietaris de gossos i gats disposats a lluitar pel descans i la tranquil·litat de les seues mascotes. I per ahí, més que pel descans de les persones majors o malaltes, es plantejarà la batalla contra la contaminació acústica.